Gamers' lounge

Designers Janne Valtonen & Ville Hakkarainen on March 4, 2013

Haistatko bluffin jo kaukaa? Entä koittaako onni nopanheitossa? Vai haluatko kenties oppia voittoisat strategiat peliin kuin peliin? Gamers' Lounge -pelikerho tarjoaa oivan mahdollisuuden hioa ruosteisenkin pokerinaaman kuntoon!


Rennon pelailun ohella perehdytään erilaisiin taktiikkoihin ja selvitellään niin kortti- kuin noppapelienkin saloja. Tee oikea päätös ja liity voittajien joukkoon!

Kerho on suunniteltu pidettäväksi yhtä aikaa lukion todennäköisyyskurssien MAA6 ja MAB5 kanssa. Sisällöt ovat kuitenkin pitkälti sovellettavissa myös tätä alemmille luokka-asteille.



1. Kerta: Todennäköisyys

"Mistä vetoa, ettet saa enää neljättä kruunaa putkeen!"

Tavoitteena on tutustuttaa kerholaiset todennäköisyyslaskennan käsitteisiin kokeilun ja pelailun avulla. Ensimmäisessä aktiviteetissa keskitytään tapahtumien riippumattomuuteen ja sen ilmenemiseen. Lisäksi luodaan katsaus klassisiin todennäköisyyslaskennan probleemiin, hattu- ja syntymäpäiväongelmaan. Välipalatehtävänä toimii kolikkoihin liittyvä taikatemppu.

Materiaalit

Kolikonheitto  |  DOCX  |  PDF
Salattu taikalantti  |  DOCX  |  PDF
Hattuongelma  |  DOCX  |  PDF
Syntymäpäiväongelma  |  DOCX  |  PDF

2. Kerta: Nopat

"Ottaako riski ja bluffata?"

Mitä pelikerho olisikaan ilman noppapelejä? Näistä linssin alle joutuu kolme: Yatzyssä pyritään saamaan erilaisia silmälukuyhdistelmiä pokerin tapaan, kun taas piraattiteemaisia aarteenjakopeliä ja Liar's Dicea pelattaessa vaaditaan pelisilmää ja raudankovaa poker facea.

Materiaalit

Yatzy  |  DOCX  |  PDF
Merirosvojen
aarteenjakopeli (Ouluma.fi)  |  PDF
Liars dice  |  DOCX  |  PDF

3. Kerta: Kortit

"Kannattaako valttikorttia pimittää?"

Texas Hold'em, Black Jack ja ristiseiska saattavat olla tuttuja, mutta miten on taktiikoiden laita? Opi voittoisat strategiat maksimoidaksesi voittosi ja minimoidaksesi tappiosi. .

Materiaalit

Texas holdem  |  DOCX  |  PDF
BlackJack  |  DOCX  |  PDF
Ristiseiska  |  DOCX  |  PDF

4. Kerta: Taktiikka

"Miten heittää vastustajalle kapuloita rattaisiin?"

Taktikointia tarvitaan melkeinpä jokaisessa pelissä. Perustyypeistä tutustutaan nim- ja hex-peleihin, ja karkkipelissä voittaja saa suunsa makeaksi. Lopuksi käsitellään soveltava esimerkki arkipäivästä.

Materiaalit

Karkkipeli (Ouluma.fi)  |  PDF
Game of Hex  |  DOCX  |  PDF
Game of Nim /
Kivipeli (Ouluma.fi)  |  PDF
Tikut pöydällä (Ouluma.fi)  |  PDF
Äänestys  |  DOCX  |  PDF

5. Kerta: Tammi

"Puolustaako vai hyökätäkö?"

Kannattaako tammea pelattaessa jäädä puolustuskannalle vai hyökätä? Onko aloittajalla väliä? Entä mitä nappuloita kannattaa liikuttaa ja mitä olla liikuttamatta? Kaikkiin näihin kysymyksiin pyritään etsimään vastaus pelaamisen ohessa. 5. ja 6. kerta voidaan yhdistää jakamalla ryhmä vaadittaessa kahtia, jolloin kaikki saavat enemmän aikaa pelata kumpaakin peliä.

Materiaalit

Tammi  |  DOCX  |  PDF

6. Kerta: Scotland Yard

"Saatko rosvon kiinni?"

Tiimityötä vaativassa pelissä Scotland Yardin etsivien tulee saada eri kulkuneuvoja käyttävä rosvo kiinni Lontoon keskustan hulinassa. Onnistuuko hän piiloutumaan iäksi vai saavatko poliisit piiritettyä hänet? Johdatuksena voidaan käyttää poliisi ja rosvo -peliä. 5. ja 6. kerta voidaan yhdistää jakamalla ryhmä vaadittaessa kahtia, jolloin kaikki saavat enemmän aikaa pelata kumpaakin peliä.

Materiaalit

Scotland Yard  |  DOCX  |  PDF
Poliisi ja rosvo  |  DOCX  |  PDF

7. - 8.Kerta: Appletit

"Mites tämä nyt voitettiinkaan?"

On aika yhdistää edelliskertojen pelit ja strategiat! Kerhokerroilla 7 ja 8 tutustutaan erilaisiin appletteihin, joita löytyy esimerkiksi täältä. Sivusto on ranskankielinen, mutta osa siitä on käännetty myös englanniksi. Dokumentissa neuvotaan, miten pelejä pelataan kielimuurista huolimatta.

Materiaalit

Appletit  |  DOCX  |  PDF

9.-10. Kerta: Pelailukerta

"Kuka joutuu mieron tielle?"

Käydään läpi kerhon asiat rennon pelailun ja yhdessäolon ohessa. Kaupunkipelissä kaikki kerholaiset lähtevät liikkelle samalta viivalta, ja lopussa punnitaan, kenelle opit jäivät parhaiten mieleen!

Materiaalit

Kaupunkipeli  |  DOCX  |  PDF





Numerotaiturit

Designers Jutta Lavikainen & Reetta Hälvä on March 14, 2013

Oletko 1-2-luokkalainen? Onko matikka mielestäsi tylsää tai vaikeaa? Vai pidätkö kenties matikasta? Se on aivan sama! Me otamme sinut kerhoomme ilomielin pohtimaan ja ratkomaan matematiikan ongelmia aivan uudella tavalla. Voit tulla kerhoon yksin tai yhdessä kavereiden kanssa.



Kerhossamme tutustut uusiin ihmisiin, saat uudenlaisia kokemuksia ja siinä sivussa saatat oppia jotain uutta matematiikastakin! Tervetuloa Numerotaitureiden joukkoon!



1. Kerta: Tutustumista ja tekemistä

Ensimmäisellä kerhokerralla on tarkoitus tutustua ohjaajiin ja toisiin oppilaisiin. Leikimme erilaisia tutustumisleikkejä ja sen lisäksi tutustumme polydron-palikoihin ja niiden muotoihin. Pääsemme myös rakentelemaan palikoista erilaisia kappaleita, myös itse luoden.

Materiaalit

Kolmiulotteisten kappaleiden
rakentaminen  |  DOCX  |  PDF

2. Kerta: Muotoja ja kappaleita

Kerhokerralla tutustutaan 2-ulotteisiin muotoihin ja päästään tutkimaan, mistä esimerkiksi suorakulmion tunnistaa. Lisäksi tutustutaan yksinkertaisiin 3-ulotteisiin kappaleisiin. harjoitukset toteutetaan pienissä ryhmissä, joihin jakaudutaan matematiikan avulla.

Materiaalit

Kaksiulotteiset kuviot  |  DOCX  |  PDF

3. Kerta: Laskutoimitukset ja lukujen järjestys

Kerhokerralla tutkitaan suuruusjärjestystä, harjoitellaan yhteen ja vähennyslaskuja, tarkastellaan lukujen suhteita toisiinsa ja harjoitellaan päässälaskutaitoja. Haasteena voidaan antaa myös kertolaskuja.

Materiaalit

Laskutoimituksia leikin kautta  |  DOCX  |  PDF

4. Kerta: Nyt pelataan!

Kerhokerralla on tarkoitus pelata erilaisia pelejä kavereiden kanssa. Pelit ovat erilaisia matemaattisia taitoja kehittäviä pelejä sekä pöydällä että tietotekniikkaa hyödyntäen.

Materiaalit

Karkkipeli (Ouluma.fi)  |  PDF
Algebrakilpailu (Ouluma.fi)  |  PDF
Pelilauta 1 (Ouluma.fi)  |  PDF
Pelilauta 2 (Ouluma.fi)  |  PDF
Muodot ja määrät -muistipeli
(Ouluma.fi)  |  PDF
Merirosvojen aarteenjakopeli (Ouluma.fi)  |  PDF

5. Kerta: Hypätään lukusuoralle!

Kerhokerran tarkoituksena on rikkoa rajoja ja hiukan opetella negatiivisen luvun käsitettä. Käsitettä tarkastellaan aluksi lukusuoralla ja sitten hyppyruudukon avulla. Lisäksi harjoitellaan tunnistamaan oikea ja vasen ja eteen-taakse – suuntia. Myös yhteen ja vähennyslaskutaito vahvistuvat.

Materiaalit

Hyppää ruutua (Ouluma.fi)  |  PDF
Hyppyruudukko (Ouluma.fi)  |  PDF
Lämpömittari (Ouluma.fi)  |  PDF

6. Kerta: Murtolukuja ja peilauksia

Oppilaat jaetaan kahteen ryhmään, toiset pelaavat murtolukumuistipeliä ja toiset tutkivat peilauksia. Lisäksi tutustutaan peilauksen käsitteeseen erilaisten pelien ja sovellusten avulla.

Materiaalit

Peilaus  |  DOCX  |  PDF
Murtolukudominot  |  DOCX  |  PDF
Symmetria  |  DOCX  |  PDF

7. Kerta: Laatoituksista

Kerhokerran tarkoituksena on tutustuttaa oppilaat erilaisiin laatoituksiin, esimerkiksi Pentomino. Lisäksi kerhokerralla rakennamme eläimiä erilaisista osasista ja luomme itse uutta laatoittamalla alueita..

Materiaalit

Pentominot ja Mosaiques  |  DOCX  |  PDF

8. Kerta: Mittaamista

Kerhokerran tarkoituksena on tutustua metrin käsitteeseen ja hahmottaa eri tavoin esimerkiksi luokan kokoa. Tuloksista kootaan yhteenveto, jonka avulla lapsi voi hahmottaa omaa arviointikykyään ja huomaa myös muut mittavälineet, kuin viivoittimen.

Materiaalit

Mittaaminen  |  DOCX  |  PDF

9. Kerta: Taikatemppuja

Kerhokerralla on tarkoitus tutustua taikatemppuihin, joita voidaan tehdä matematiikan avulla. Tutustutaan esimerkiksi Möbiuksen nauhaan ja erilaisiin korttitemppuihin. Lisäksi päästään itse miettimään ja tekemään korteilla arvoituksia kavereille.

Materiaalit

Möbiuksen nauha  |  PDF
Erilaisia korttitemppuja  |  DOCX  |  PDF

10. Kerta: Suuri tietokilpailu

Viimeisellä kerhokerralla olisi tarkoitus koota yhdeksi kokonaisuudeksi kaikki kerhossa opittu pienen tietokilpailun avulla, joka tehdään pienissä ryhmissä tai pareittain. Lisäksi haluamme kiittää kerholaisia pienellä tarjoilulla! Kerhosta saa myös matematiikkadiplomin.

Materiaalit

Suuri tietokilpailu  |  DOCX  |  PDF





MaGee -kerho

Designers Miia Partanen, Anna-Kaisa Isokääntä & Sami Vartiainen on March 15, 2013



MaGee- kerhossa tutustutaan erilaisiin geometrian aihealueisiin. Kerhossa rakennellaan mm. erilaisia kappaleita ja tutkitaan tasokuvioita.

Kerho on suunniteltu yläkoululaisille. Sisällöt ovat kuitenkin sovellettavissa myös tätä alemmille luokka-asteille.



1. Kerta: Geometria -alias ja muita tutustumisleikkejä

Ensimmäisellä kerralla tutustutaan muihin kerholaisiin ja palautellaan mieliin mitä geometriaan muun muassa kuuluu.

Materiaalit

Laske oma syntymäpäivä  |  DOCX  |  PDF
Geometria -alias ja -bingo  |  DOCX  |  PDF

2. Kerta: Platonin kappaleet

Tutustutaan Platonin kappaleisiin rakentamalla niitä ensin yhdessä ryhmän kanssa ja sitten Polydron- paloilla.

Materiaalit

Platonin keppijumppa ja
Platonin kappaleet  |  DOCX  |  PDF

3. Kerta: Marble cube ja vesileikit

Tutustutaan erilaisten kappaleiden tilavuuksiin ja rakennetaan kuutioita Marble Cube paloilla.

Materiaalit

Kartio vesileikit  |  DOCX  |  PDF
Marble cube  |  DOCX  |  PDF

4. Kerta: Avaruuskappaleet

Kasataan Instant Insanity- kuutioita ja rakennetaan kolmesta pyramidista kuutio.

Materiaalit

Kuutioleikki  |  DOCX  |  PDF

5. Kerta: Rakennetaan jalkapallo

Rakennetaan erilaisia kappaleita, kuten jalkapallo, Polydron-rakennussarjan avulla.

Materiaalit

Rakenna jalkapallo  |  DOCX  |  PDF

6. Kerta: Pelataan erilaisia päättelypelejä

Harjoitellaan laatoitusta lautapelien avulla ja pelataan erilaisia päättelypelejä.

Materiaalit

Päättelypelit  |  DOCX  |  PDF

7. Kerta: Manuaalinen tetris

Tehdään laatoituksia ja pelataan erilaisia pelejä tetrominoilla.

Materiaalit

Laatoituksia Tetrominoilla  |  DOCX  |  PDF

8. Kerta: Laatoitetaan erilaisilla kappaleilla

Laatoitetaan erimuotoisia pintoja erilaisilla kappaleilla.

Materiaalit

Laatoitukset erilaisilla
kappaleilla  |  DOCX  |  PDF

9. Kerta: Kolmion kulmien summa

Pelataan muistipeliä kolmioista. Tutustutaan kolmion kulmien summaan ja kolmioiden yhdenmuotoisuuteen.

Materiaalit

Kolmio -muistipeli  |  DOCX  |  PDF
Kolmion kulmien summa  |  DOCX  |  PDF
Pienin mahdollinen
suorakulmainen kolmio  |  DOCX  |  PDF

10. Kerta: Nelikulmiot

Tutustutaan erilaisiin nelikulmioihin ja niiden ominaisuuksiin.

Materiaalit

Nelikulmio  |  DOCX  |  PDF

11. Kerta: Pii

Selvitetään, mikä on geometriassa usein esiintyvä pii.

Materiaalit

Mikä on pii?  |  DOCX  |  PDF

12. Kerta: Aarrejahti

Pelataan laivanupotusta ja etsitään aarre aarrejahdissa.

Materiaalit

Laivanupotus  |  DOCX  |  PDF
Aarrejahti  |  DOCX  |  PDF
Aarresaari  |  PPTX

13. Kerta: Toiveuusinnat ja matka maailman ympäri

Kerralla tehdään aikaisemmin mahdollisesti poisjääneitä tehtäviä tai voidaan uudelleen aikaisempia aktiviteettejä kerholaisten toiveiden mukaisesti. Kerran lopuksi lähdetään matkalle maailman ympäri.

Materiaalit

Maailman ympäri  |  DOCX  |  PDF
Maailman ympäri (Ouluma.fi)  |  PDF
Maailman ympäri - vastaukset
(Ouluma.fi)  |  PDF

14. -15. Kerta: Karttaharjoituksia

Harjoitellaan kartanlukutaitoja ja ohjeiden kirjoittamista kartan pohjalta. Kerholaiset tekevät kartalle ohjeet ja toisella kerralla ohjeista karta.

Materiaalit

Tee oma kartta  |  DOCX  |  PDF





Matikkakerho Heureka!

Designers Miia Haapala & Hanna Laukkanen on March 1, 2013



Hei sinä 3. -6.-luokkalainen! Tahdotko oppia huikeita korttitemppuja? Entä oletko kiinnostunut ratkomaan mitä merkillisimpiä salakirjoituksia?

Matikkakerho Heureka! on juuri sinua varten! Ei tylsää koulumatikkaa, vaan yhdessä pähkäilyä ja hauskanpitoa!


1. Kerta: Tutustumisleikit ja salakirjoitukset

Opetellaan salakirjoituskoodien käyttöä ja salaisten viestien tulkitsemista.

Materiaalit

Salakirjoituskoodit  |  DOCX  |  PDF

2. Kerta: Ulkoleikkikerta

Tiedesuunnistusta ryhmissä.

Materiaalit

Ulkoleikkikerta  |  DOCX  |  PDF

3. Kerta: Loogista päättelyä

Ratkotaan erilaisia loogiseen päättelyyn liittyviä tehtäviä.

Materiaalit

Loogista päättelyä  |  DOCX  |  PDF

4. Kerta: Taikatemput

Opetellaan uskomattomia taikatemppuja ja perehdytään niiden toimintaperiaatteisiin.

Materiaalit

Taikatemput  |  DOCX  |  PDF

5. Kerta: Lukujonot

Tutustutaan erilaisiin lukujonoihin, ratkaistaan niihin liittyviä tehtäviä ja opetellaan muodostamaan itse lukujonoja pelikorteilla.

Materiaalit

Lukujonot  |  DOCX  |  PDF

6. Kerta: Pulmapelit ja taikataikinan muovailu

Muovaillaan taikataikinasta matikkaan liittyviä kappaleita ja ratkotaan pulmapelejä.

Materiaalit

Pulmapelit ja taikataikinan
muovailu  |  DOCX  |  PDF

7. Kerta: Matikkapelit ja taikataikinakappaleiden maalaaminen

Pelataan erilaisia matematiikkaan liittyviä pelejä (MasterMind, Sudoku, Yatzy, Shakki, Laivanupotus, Domino) ja maalataan taikataikinakappaleet vesiväreillä.

Materiaalit

Matikkapelit ja taikataikinakappaleiden
maalaaminen  |  DOCX  |  PDF

8. Kerta: Nettipelit

Pelataan erilaisia luonnontieteisiin liittyviä pelejä internetissä.

Materiaalit

Nettipelit  |  DOCX  |  PDF

9. Kerta: Ongelmanratkaisu & geometria

Ratkaistaan geometriaan liittyviä tehtäviä ja tutustutaan arkipäivään liittyviin geometrisiin kappaleisiin.

Materiaalit

Ongelmanratkaisu: geometria  |  DOCX  |  PDF

10. Kerta: Tiedesuunnistus

Suunnistetaan ryhmissä kerhotiloissa. Rastitehtävät kokoavat yhteen kerhossa aiemmin opitut asiat.

Materiaalit

Tiedesuunnistus  |  DOCX  |  PDF

MatheMagic -materiaalit

Kunkut ylinnä  |  DOCX  |  PDF
Valitse kortti (taso 1)  |  DOCX  |  PDF
Juhlat (taso 1-2)  |  DOCX  |  PDF
Osiensa summa (taso 2)  |  DOCX  |  PDF
Tämä on korttisi (taso 2)  |  DOCX  |  PDF
Valitse kortti (taso 2)  |  DOCX  |  PDF
Kortin numeroarvo (taso 3)  |  DOCX  |  PDF
Tämä on korttisi (taso 3)  |  DOCX  |  PDF
Korttipohjat  |  DOCX  |  PDF





LuMaTek -kerho

Designer Tommi Sallinen on February 25, 2012



LuMaTek-kerhossa pääset kokemaan matematiikan ja fysiikan ihmeellisen maailman hauskasti monimuotoisesti. Lisäksi tutustumme teknologiaan tietotekniikan ja mekaanisten sovellusten kautta. Tarjolla on mielenkiintoista ja hauskaa ajanvietettä sekä pähkinöitä purtaviksi unohtamatta tietenkään luovuutta vaativaa ongelmanratkaisua!


1. Kerta: Kalteva taso

Jaetaan osallistujat 3-5 hengen ryhmiin. Tarkoituksena on valmistaa paperirullan hylsystä vierijä Vieriminen ja kalteva taso -tehtävän mukaisesti.

Materiaalit

Pyörimismäärä kaltevalla
tasolla  |  DOCX  |  PDF

2. Kerta: Siltahaaste

Jaetaan osallistujat 3-5 hengen ryhmiin. Tarkoituksena on rakentaa silta tehdä pelkästään paperista silta, joka kestää pikkuauton painon Siltahaaste-tehtävänannon mukaisesti.

Materiaalit

Siltahaaste  |  DOCX  |  PDF

3. Kerta: Kaksiulotteinen liike

Aluksi voidaan tutustua yhteisesti yksiulotteiseen liikkeeseen LoggerPro-järjestelmän avulla, jolloin käyttäminen tulee tutuksi. Liikkeen kuvaamista voidaan myös kokeilla käsin. Pääasiassa keskitytään kuitenkin kaksiulotteisen liikkeen tuottamiseen yksiulotteisten komponenttien avulla Liike xy-tehtävänannon mukaisesti.

Materiaalit

Kuvioiden tuottaminen kaksiulotteisen
liikkeen mukaan  |  DOCX  |  PDF

4. Kerta: Tilastoja ja todennäköisyyksiä

Tutkitaan todennäköisyyksiä ja tilastoja noppien, palikkadiagrammien sekä normaalijakauman avulla ohjeen Tilastot ja todennäköisyys mukaisesti. Lisäksi pelataan peliä Lukusuora-murtolukupeli.

Materiaalit

Tilastoja ja
todennäköisyyksiä  |  DOCX  |  PDF
Murtolukuja
lukusuoralle -peli  |  DOCX  |  PDF

5. Kerta: Logaritminen spiraali ja Bezier-käyrät

Piirretään erilaisia kuviota algoritmisesti, ts. tiettyjen sääntöjen mukaisesti.

Materiaalit

Logaritminen spiraali  |  DOCX  |  PDF
Kaaria suorien avulla
(Bezier -käyriä)  |  DOCX  |  PDF

6. Kerta: Virtapiirirakentelua

Tutustutaan peruskytkentöihin ohjeen Virtapiirirakentelua mukaisesti.

Materiaalit

Virtapiirien rakentelua  |  DOCX  |  PDF

7. Kerta: Arduino

Tutustutaan ohjelmoitavaan mikrokontrolleriin Arduinon avulla. Kokeillaan internetistä löytyviä perustutoriaaleja ja katsotaan videoita siitä, mitä kaikkea laittella voi tehdä. Tarkoitus on saada kipinä mielenkiintoisen harrastuksen aloittamiseksi.

Materiaalit

Tutustuminen ohjelmoitavaan mikrokontrolleriin  |  DOCX  |  PDF




Extra -materiaalit

Kuvioluvut  |  DOCX  |  PDF
Neliökombinaatiot  |  DOCX  |  PDF
Suhderattaat  |  DOCX  |  PDF





Déjà Vu

Designers Janika Kinnunen & Lotta Vidman on March 14, 2013



Kerho Déjà vu:n mukana pääset treenaamaan aivonystyröitäsi ja tutustumaan uusiin kavereihin. Kerho koostuu monipuolisista ja erilaisista harjoituksista, joilla pystyy myös haastamaan itseään ja kaveriaan.

Kerhossa rakennellaan ja askarrellaan erilaisia fysiikan sovelluksia, vertaillaan erilaisia kappaleiden ominaisuuksia, tutustutaan matemaattisiin käsitteisiin erilaisten pelien ja leikkien kautta, pelataan erilaisia strategiapelejä ja etsitään aarretta. Kerho on suunniteltu 3.-6. luokkalaisille. Tervetuloa mukaan kerhoon!




1. Kerta: Tutustuminen ja pulmapelit

Ensimmäisellä kerhokerralla tutustutaan kerhon toimintaan ja leikitään erilaisia tutustumisleikkejä. Tutustumisleikkien lisäksi kerhokerralla ratkaistaan pulmapelejä niin itsenäisesti kuin pienissä ryhmissä pohtien.

Materiaalit

Tutustuminen ja
pulmapelit  |  DOCX  |  PDF

2. Kerta: Laatoitukset

Kerhokerralla tutustutaan erilaisiin laatoituksiin erityyppisten harjoitusten avulla. Kerho on tarkoitus toteuttaa siten, että kerholaiset kiertävät erilaisia työpisteitä ohjaajan opastuksella.

Materiaalit

Laatoitukset  |  DOCX  |  PDF
Euroopan laatoitus
(Therese Eveilleau)  |  L' Europe
Tetromino -peli
(Vesa-Matti Sarenius)  |  Kiehtovaa geometriaa (s. 10-11)

3. Kerta: Lauta- ja päättelypelit

Tutustutaan erilaisiin peleihin ja lautapeleihin, mutta tutustutaan ja pohditaan erilaisia voittostrategioita.

Materiaalit

Lauta- ja päättelypelit  |  DOCX  |  PDF

4. Kerta: Mittasuhde- ja painovertailua

Tutkitaan erilaisten esineiden ja materiaalien ominaisuuksia; massaa, tilavuutta, pinta-alaa, pituutta ja leveyttä. Samalla pyritään ymmärtämään erilaisten kappaleiden ja esineiden ominaisuuksia ja eroavaisuuksia.

Materiaalit

Mittasuhde- ja
painovertailua  |  DOCX  |  PDF
Materiaalien ominaisuudet
(Kerhokeskus.fi)  |  PDF

5. Kerta: Fysiikan sovelluksia

Kuinka voidaan rakentaa lennokki ja mihinkä lennokin lentäminen perustuu? Kerhossa rakennellaan fysiikan sovelluksia kuten lennokki ja pintaliitäjä, sekä pohditaan fysiikan ilmiöitä jotka ovat näiden rakennelmien toimimisen takana.

Materiaalit

Fysiikan sovelluksia  |  DOCX  |  PDF
Pintaliitäjä (Kerhokeskus.fi)  |  PDF
Laskuvarjo (Kerhokeskus.fi)  |  PDF Lennokki (Kerhokeskus.fi)  |  PDF

6. Kerta: Fibonaccin luvut ja kultainen leikkaus

Kerhokerralla perehdytään kultaiseen suhteeseen ja tutkitaan sen esiintymistä ihmisen kehossa, eläimissä ja luonnossa.

Materiaalit

Fibonaccin luvut ja
kultainen leikkaus  |  DOCX  |  PDF
Fibonaccin lukuja (Pasi Lammi)  |  PDF

7. Kerta: Matemaattista ajattelukykyä kehittäviä pelejä

Tutustutaan matemaattisiin käsitteisiin ja asioihin erilaisia pelejä hyödyntämällä. Kerhokerralla pelataan mm. piirrä ja arvaa – peliä ja bingoa.

Materiaalit

Matemaattista ajattelukykyä kehittäviä pelejä  |  DOCX  |  PDF

8. Kerta: Kokeellisia tutkimuksia

Tutustutaan pareittain tai pienissä ryhmissä erilaisiin fysiikan ilmiöihin askartelun ja tutkimisen avulla.

Materiaalit

Kokeellisia tutkimuksia  |  DOCX  |  PDF
Tehdään kaasua (Kerhokeskus.fi)  |  PDF
Lankapuhelin (Kerhokeskus.fi)  |  PDF
Omien sormenjälkien tutkiminen (Kerhokeskus.fi)  |  PDF

9. Kerta: Toivepäivä

Kerhokerralla tutkitaan seteleiden aitoutta ja Möbiuksen nauhan ideaa. Kerhokerran loppu käytetään kerholaisten toivomiin harjoituksiin aiemmilta kerhokerroilta.

Materiaalit

Toivepäivä  |  DOCX  |  PDF
Möbiuksen nauha
(Youtube.com)  |  VIDEO
Euron seteli
(Vesa-Matti Sarenius)  |  Matematiikkaa tiedekerhoihin (s. 11-15)

10. Kerta: Aarteenmetsästys

Aarteenmetsästystä. Kerhokerralla on tarkoituksena etsiä aarretta pienryhmissä salakirjoitusvihjeitä ratkomalla erilaisia salakirjoituksia sisältäviltä rasteilta.

Materiaalit

Aarteenmetsästys  |  DOCX  |  PDF
Caesar -salakirjoitus
(Vesa-Matti Sarenius)  |  Matematiikkaa tiedekerhoihin (s. 2-5)

Extra -materiaalit

Kultainen mittari  |  GGB  |  JAVA