Differentiaaliyhtälöt, syksy 2001
Harjoitus 3
Matematiikan laitos järjestää kotitehtävien ohjausta
viikoilla 37-49 (10.9.-5.12.) salissa M9 aikoina ma 14-18, ti 14-18 ja
ke 14-16.
1. Ratkaise alkuarvotehtävä
y¢¢+ |
1
x |
- x = 0,
y(1) = - |
1
2 |
, y¢(1) = 2. |
|
Missä ratkaisu on määritelty?
2. Piirrä tasavälinen suuntakenttä yhtälölle
y¢ = -2ty2
neliöön [0,2]×[0,2] käyttäen väliä
0.5.
3. a) Ratkaise graafisesti (esimerkiksi edellisen suuntakentän
avulla)
ja määritä sen avulla likiarvot luvuille
b) Ratkaise (eksaktisti) alkuarvotehtävä 1
ja laske yo. lukujen 2 tarkat arvot.
4. Laske numeerisesti alkuarvotehtävän 1
avulla
a) Eulerin menetelmällä askelvälinä 0.5
b) Runge-Kutta-menetelmällä askelvälinä 1
taulukot, piirrä vastaavat approksimaatiot ja määritä
arviot yo. luvuille 2.
5. Muodosta yhtälön y¢
= x - 2y isokliinikenttää neliössä
[-3,3]×[-3,3]
ja kuvaile kvalitatiivisesti ratkaisujen käytöstä.
6. Ratkaise graafisella murtoviivakonstruktiolla alkuarvotehtävät
a) y¢ = x -
2y, y(0) = 1,
b) y¢ = x -
2y, y(-3) = 3,
välillä [-3,3]. Miten pieni askelväli
näyttäisi näissä johtavan kohtuullisen sievään
arvioon (siis ei tule ihme hässäkkää, kuten esim. askelvälillä
1.0)? Yhtälön tasavälistä suuntakenttää kuvassa
1.
7. Ratkaise luennolla jaetussa (englanninkielisessä) kopiossa
oleva tehtävä 1.1#4.
Siinä slope = kulmakerroin,
undefined tarkoittaa
yleisesti määrittelemätöntä, tässä arvoja
±¥. Voit käyttää halutessasi
Polkingin DFIELDiä tai muuta vastaavaa, mutta parempi olisi pystyä
selviytymään ilman.
Paperin kääntöpuolen Tehtävä 1.1#5 ratkaistaneen
myöhemmin.
Figure 1: Tehtävässä 6 luvattu suuntakenttä
File translated from TEX by TTH,
version 3.01.
On 17 Sep 2001, 14:21.