1. Selvitä ilman laskinta, millä luvuista 3, 5, 11
on jaollinen
a) 30083625.
b) 807011455704608.
2. Mitä on 52 000 000 mod 24?
3. Jos k º 1 (mod 4),
niin minkä luvuista 0, 1, 2, 3 kanssa kongruentti modulo 4 on luku
a) 6k+5?
b) 2k3+k+3?
4. Ratkaise yhtälöt
a) 58x º
2 (mod 33).
b) 58x º
2 (mod 32).
5. Mitkä seuraavista operaatioista/säännöistä
eivät ole laskutoimituksia eli binäärioperaatioita?
Miksi?
a) Vokaalien joukossa: v1·v2
on se vokaaleista v1, v2, joka on aakkosissa
myöhempänä.
b) Vokaalien joukossa: v1·v2
on se vokaali, joka on aakkosissa näiden välissä.
c) Vokaalien joukossa: v1·v2
on se vokaali, joka on aakkosissa seuraava v1:n jälkeen,
mikäli sellainen on, muutoin u.
d) Vokaalien joukossa: v1·v2
on se kirjain, joka on aakkosissa seuraava v1:n jälkeen,
mikäli sellainen on, muutoin u.
6. Mitkä seuraavista operaatioista/säännöistä
eivät ole laskutoimituksia eli binäärioperaatioita?
Miksi?
a) Parittomien kokonaislukujen joukossa: lukupariin
liitetään niiden keskiarvo.
b) Rationaalilukujen joukossa: lasketaan kolmen
luvun tulo.
c) Reaalilukujen joukossa: a°b
= [(a+2b)/( a)].
d) Luonnollisten lukujen joukossa: nÄm
on 5.
e) Ei-negatiivisten reaalilukujen joukossa: Luku
kerrotaan kolmella.
7. Olkoon * rationaalilukujen joukon laskutoimitus, jolle
|
8. ISETL-demoissa aloitettiin laskutoimituksen ominaisuuksia
testaavien funktioiden kehittely, osa seuraavista siis on jo tehty.
Kirjoita seuraavat seitsemän ISETL-funktiota samaan tiedostoon
ja tuo mukaan ensi viikon ISETL-harjoituksiin. Voit tehdä tiedoston
millä tahansa tekstieditorilla kuten NOTEPADilla tai WORDilla. Saa
sen tehtyä ISETLilläkin. Voit käyttää hyväksesi
viime ISETL-harjoituksissa tehtyjä funktioita ja ISETL-harjoitusten
tehtäväpaperista löytyviä funktioita. Älä
jätä kyseiseen tiedostoon kehotemerkkejä, ne voi ISETLissä
poistaa ennen tallettamista Edit-valikosta Deprompt.
Anna tiedostolle nimi ryhma.ise. Kotitehtäväpaperiin
ei tästä tehtävästä tarvitse kirjoittaa mitään.
Käytä alla olevia nimiä, älä keksi omia lyhenteitä!
a) suljettuko, jonka syötteenä on joukko G ja kahden
muuttujan funktio o, ja joka tutkii, ovatko alkiot a .o b joukon
G alkioita kaikilla a,b in G.
b) liitannainenko, jonka syötteenä on joukko G ja
laskutoimitus o ja joka tutkii, onko laskutoimitus o liitännäinen
joukossa G.
c) vaihdannainenko, jonka syötteenä on joukko G
ja laskutoimitus o ja joka tutkii, onko laskutoimitus o vaihdannainen joukossa
G.
d) neutraalialkioko, jonka syötteenä on joukko G
ja laskutoimitus o ja joka tutkii, onko laskutoimituksella o neutraalialkiota
joukossa G.
e) neutraali, jonka syötteenä on joukko G ja laskutoimitus
o ja palauttaa laskutoimituksen o neutraalialkion joukossa G.
f) kaanteisalkiotko, jonka syötteenä on joukko G
ja laskutoimitus o ja joka tutkii, onko kaikilla joukon G alkioilla käänteisalkioita
laskutoimituksen o suhteen joukossa G.
g) kaanteis, jonka syötteenä on joukko G, laskutoimitus
o ja alkio g, ja joka palauttaa alkion g käänteisalkion laskutoimituksen
o suhteen.
Tiedoston ryhma.ise saa sitten ISETLissä käyttöön komennolla !include ryhma.ise
Testi keskittyy käsitteiden määritelmiin ja on monivalintatesti. Siihen ei siis tule mitään todistustehtäviä.
Esimerkkitehtävä:
Jos a º 5 (mod 7), niin
a) 5 | (7-a)
b) a mod 7 = 5
c) 5 º a (mod 7)
d) a+4 º 2 (mod 7)
e) 2a º 14 (mod 5)
(oikeita ovat b, c ja d)
4) Ratkaisemanne ISETL-tehtävät (istuntojen lokikirjat, esim.
1HarjT3.ise) tuokaa vaikkapa disketillä minulle neljänsien
ISETL-demojen ja kolmansien kotilaskujen jälkeen, siis
kukin ryhmä yhtenä kappaleena. Niissä pitää olla
myös tässä paperissa mainittu tiedosto ryhma.ise
vaadittuine funktioineen.