Didaktisen matematiikan opetuksen kehittäminen
Hanke: Didaktisen matematiikan opetuksen kehittäminen
Sijoitusyksikkö: Joensuun yliopiston matematiikan laitos
Tiivistelmä
Hankkeen taustaa
Tavoitteet
Aikataulu ja kustannusarvio
Hankkeeseen osallistuvat henkilöt
Tavoitteena on kehittää aineen- ja luokanopettajille tarkoitettua matematiikan opetusta didaktisesti kouluopetuksen tarpeita vastaavalla tavalla. Erityisesti pyritään kehittämään opetusta, jolla opiskelijoita autetaan löytämään keinoja siirtää oppimaansa matematiikkaa käytännön opetustyöhön peruskouluun ja lukioon.
Hankkeeseen liittyvän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää matematiikka tai fysiikka pääaineena valmistuvien aineenopettajien sekä matematiikan approbaturin suorittaneiden luokanopettajien matemaattisia valmiuksia ja matematiikkakuvaa sekä valmiuksia opetustyöhön eri kouluasteilla.
Hankkeen tavoitteena on lisäksi jatkaa jo aloitettua ohjelmoimalla oppimisen ja yleensäkin tietokoneavusteisen opetuksen ja opiskelun tutkimista sekä rakentaa tämän kehykseksi soveltuva WWW-järjestelmä.
Hankkeeseen haetaan rahoitusta yhden, myös kokeilevaan opetustoimintaan orientoituneen, projektitutkijan palkkaamiseen 12 kuukaudeksi (toukokuun 1998 alusta alkaen), opetusmateriaalin hankintaan sekä ulkomaisten ja kotimaisten kouluttajien kutsumiseen.
Esitän koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategia-ohjelman määrärahoista myönnettäväksi 300 000 markkaa hankkeen Didaktisen matematiikan opetuksen kehittäminen käynnistämiseksi.
Joensuussa 20.1.1998
Tuomas Sorvali
Professori
Matematiikan laitos
Joensuun yliopisto
Matematiikan aineenopettajakoulutuksessa on 160 opintoviikon laajuisesta tutkinnosta matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa suoritettavien matematiikan opintojen laajuus 60 opintoviikkoa, toisen opetettavan aineen, yleensä fysiikan, opintojen laajuus 35 opintoviikkoa, sekä kolmannen opetettavan aineen, yleensä kemian, opintojen laajuus 15 opintoviikkoa. Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa suoritettavien aineenopettajan kasvatustieteellisten opintojen laajuus on ainoastaan 35 opintoviikkoa, vaikka opiskelija valmistuu yleensä kolmen varsin erilaisen matemaattisen aineen opettajaksi. Tästä väistämättä seuraa, että pelkästään opetusharjoittelun ja siihen liittyvien opintojen aikana ei ole mahdollista antaa opiskelijalle kovin monipuolista kuvaa matematiikan opetus- ja oppimismenetelmistä eikä varsinkaan perehdyttää heitä modernin opetusteknologian hallintaan.
Joensuun yliopiston matematiikan ja fysiikan opettajankoulutuksen kehittämishankkeen keskeisenä tavoitteena on ollut, että opiskelija tutustuu jo matematiikan aineopintojen yhteydessä erilaisiin nykyaikaisiin matematiikan opetuksessa relevantteihin opetuskäytäntöihin, tehokkaisiin oppimismenetelmiin ja näihin usein liittyviin teknologisiin apuvälineisiin ja pedagogisiin implementointeihin. Vuoden 1997 tietostrategiarahoilla hankittiin matematiikan laitokselle "kannettava mikroluokka", jonka opetus- ja tutkimuskäytöstä (Sisko Repo) on saatu runsaasti positiivisia kokemuksia. Tässä uusin teknologia tulee opiskelijoille kiinteäksi elementiksi matematiikan opintoja, ja tätä työtä on syytä kehittää edelleen.
Aineenopettajakoulutuksen rinnalla on Joensuun yliopistossa usean vuoden ajan kehitetty luokanopettajiksi opiskeleville tarkoitettua (didaktisen) matematiikan approbatur-opetusta. Tämä opetus on toteutettu pääosin kesäisin järjestettävinä intensiivikursseina, ja alusta alkaen kurssit ovat olleet erittäin suosittuja. Näiden kurssien kehittämisessä pyritään synkronoimaan opetusta entistä paremmin opiskelijoiden suorittamiin matematiikan perusopintoihin, korostamaan didaktisia näkökulmia ja ennen kaikkea lisäämään opetukseen kursseja, joissa opiskelijoita autetaan löytämään keinoja siirtää oppimaansa matematiikkaa käytännön opetustyöhön peruskoulun ala- ja yläasteella (ns. "työvälinekurssit"). Erityisesti tämän opetuksen kehittäminen vaatii uutta tutkimus- ja suunnittelutyötä.
Jos matemaattisten aineitten opettajaksi valmistuvan pääaineena ei ole matematiikka, vaan esimerkiksi fysiikka tai kemia, opettaa hän matematiikkaa peruskoulun yläasteella ja lukiossa pelkästään 35 opintoviikon laajuisten matematiikan opintojen pohjalta. Muodostaa erikoisen mielenkiintoisen tutkimusongelman selvittää, millainen matematiikkakuva tällaisilla opiskelijoilla on opintojensa eri vaiheissa ja miten he osaavat liittää oppimansa asiat kouluopetukseen.
Hankkeen tavoitteena on kehittää matematiikan aine- ja syventäviä opintoja sisällöllisesti ja didaktisesti kouluopetuksen tarpeita vastaavalla tavalla. Tämä toteutetaan vuorovaikutuksessa normaalikoulun ja kasvatustieteellisen tiedekunnan ainedidaktikkojen kesken. Tämän rinnalla kehitetään samoja periaatteita noudattaen luokanopettajille tarkoitettua (didaktisen) matematiikan approbaturin opetusta.
Tässä esitettävä hanke liittyy läheisesti matematiikan laitoksen koordinoimaan Socrates-intensiivikurssiohjelmaan European Intensive Training for Mathematics Teacher Education Studies, josta yliopisto on äskettäisessä Socrates-hakemuksessaan tehnyt esityksen. Aikomuksena on pikimmiten aloittaa tunnustelut yhteistyön virittämiseksi osallisina olevien yhteistyökumppanien kanssa myös käytännön opetuksen ja tutkimuksen tasoilla.
Hankkeen yksilöidyt tavoitteet. Vuonna 1997 toteutettiin pääasiassa gradutyönä (Tanja Terho 1997) algebran kurssilla pilottityyppinen opetuskokeilu Algebraa ohjelmoimalla, jossa kurssin laskuharjoitukset korvattiin Ed Dubinskyn kehittämällä matemaattisten käsitteiden opiskeluun tarkoitetulla tietokoneavusteisella työskentelyllä. Toinen kiinnostava kehys matemaattisten algoritmien opiskeluun on (tietojenkäsittelytieteen tutkimuksen piirissä kehitetty Eliot- ja nykyään WWW-Java-pohjainen Jeliot-systeemi) Algoritmien animointi-menetelmä, jossa opiskelija ohjelmoi itse tietyn menetelmän esimerkiksi Java-kielellä ja saa palvelimelta kuvaruudulleen algoritmin toimintaa kuvaavan animoinnin. Tämän menettelyn soveltuvuus mm. diskreetin matematiikan kurssilla opiskeltavien etsintä- ja verkkoalgoritmien opiskeluun aiotaan kokeilla.
Hankkeen osatavoitteena on kehittää WWW-pohjainen järjestelmä työympäristönä sellaiselle tasolle, joka mahdollistaa yllä kuvailtujen tietokoneavusteisten matematiikan kurssien järjestämisen niin mikroluokkien sisäisinä kuin etäopiskelunakin. Tätä - ja järjestelmän jatkokehittelyä - varten tarvitaan yleistä käyttökoulutusta (mm. HTML, MathML ja Java-kielet) ja erityistä ajanmukaisten opetusmenetelmien ja tietokoneavusteisen opetuksen koulutusta. Näin voidaan yhdistää tehokkaalla tavalla nykypäivän teknologia ja pedagoginen tietämys mallikkaaksi opiskeluympäristöksi.
Hankkeen tarkoituksena on jatkaa ohjelmoimalla oppimisen ja yleensäkin tietokoneavusteisen opetuksen ja opiskelun tutkimista sekä rakentaa kehykseksi edellä kuvattu WWW-järjestelmä. Järjestelmän avulla ohjataan opiskelijoita ja henkilökuntaa lähi- ja etäopetuksena WWW:n ym. teknologian käyttöön normaalissa ja etäopetuksessa, valikoivassa ja kriittisessä pedagogisen ja matemaattisen tiedon haussa sekä tiedon julkaisemisessa. Tähän voidaan yhdistää opetushenkilöstön pedagogisia opintoja sekä videoneuvottelun käyttöä opetuksessa (mm. graduseminaarit). Myös olemassaolevan hyper- ja multimediatyyppisen materiaalin soveltuvuutta matematiikan opintoihin kokeillaan.
Järjestelmän suunnittelu ja alustava kokeilu aloitetaan kevään 1998 kurssin Matematiikan tietotekniikka kouluopetuksessa yhteydessä. Järjestelmää käytetään (soveltuvin osin) opetuksessa:
- kesän 1998 Didaktista matematiikkaa-työvälinekurssilla (osittain, kannettava mikroluokka)
- kesän 1998 Tiedelukion matematiikan kurssilla (kannettava mikroluokka)
- kesän 1998 pedagogisessa ja TAO-koulutuksessa, 29.7.-2.8.1998 Michele Artigue ja Ed Dubinsky
- useilla syksyn 1998 kursseilla (samalla osaksi henkilökunnan koulutuksena)
- kesäksi 1999 suunniteltavalla Socrates-intensiivikurssilla
Hankkeen vaikuttavuus. Paikallisesti hankkeen arvioidaan kohottavan matemaattisia aineita opiskelevien ja opettavien matemaattista, tietoteknistä ja pedagogista tietämystä. Valtakunnallisesti sen odotetaan tekevän matemaattisten aineiden opiskelua tunnetuksi ja houkuttelevaksi. Hanke lisää myös kansainvälistä yhteistyötä ja uusia yhteistyömuotoja. Järjestelmän käytöstä saatuja kokemuksia voidaan käyttää muiden vastaavien järjestelmien rakentamisessa.
Hankkeen toteutusaikataulu ja kustannusarvio
AJOITUS
TEHTÄVÄ |
Kevät 1998 | Kesä 1998 | Syksy 1998 | Vuosi 1999 |
Algebraa ohjelmoimalla
M. Pesonen & Terho |
Teoreettinen
analyysi |
Valmistelu | Varsinainen
kokeilu |
Analyysi
Raportti |
Matematiikan tietotekniikka
kouluopetuksessa
Smolander & Kortemäki |
Suunnittelu ja
toteutus WWW |
Raportti
Tiedelukio |
Päivitys
ja uusinta |
|
Didaktista matematiikkaa
työvälinekurssi Malvela & S. Pesonen |
Suunnittelu ja
oppimateriaali |
Toteutus ja
raportti |
Päivitys
ja uusinta |
|
Tiedelukio
Kinnunen & Kortemäki |
Suunnittelu ja
oppimateriaali |
Toteutus
WWW |
Raportti, jatko-
suunnittelu |
Uusi kurssi
|
Matematiikan tietotekniikkaa
henkilökunnalle
NN, vierailevat asiantuntijat & tekninen henkilöstö |
Matematiikkaa Internetissä: WWW-sivut, julkaiseminen | Javaohjelmointi
Kannettava mikroluokka, Artiguen |
WWW-pohjaisten kurssien
implementointi, etäopetus |
Tietotekniikan
pedagogiset vaikutukset, arviointi |
Kannettava mikroluokka
Malvela & henkilöstö |
Joensuuhun:
Modifiointi ja täydentäminen |
ja Dubinskyn
vierailu Tiedelukio |
Tutkimus-
käyttö |
Opetuskäyttö: mm. Socrates-kurssi |
Opettajaksi valmistuvien
matematiikan valmiuksien
vertailu Malvela |
Alustavaa
suunnittelua, kartoitusta |
Tutkimusmenetelmien valinta,
testaus |
Tutkimustyö | Tutkimustyö,
raportti |
HANKKEEN KUSTANNUSARVIO (markkoina) |
1998-99
|
Projektitutkija (matemaattinen, tietotekninen ja pedagoginen koulutus) 12 kk |
150 000
|
Koulutus
- vierailevat ulkomaiset ja kotimaiset TAO- ja pedagogiset asiantuntijat, apurahat ja matkat - laitoksen kahden opetushenkilön koulutusmatka, yhteensä 3 kk |
80 000
|
Kongressimatkat
Norma98 Kristiansand, Norja (3 henkilöä, alustava raportti) Matematiikan yliopisto-opetuksen kongressi Samos, Kreikka (2 henkilöä, posteri) |
40 000
|
Kirjallisuus- ja ohjelmistohankinnat
- matemaattiset ohjelmistot (erityiset pedagogiset lähestymistavat) - CD-rom-materiaali (matematiikka, videoidut opetusmenetelmäesittelyt) - muut hyper- ja multimediatuotteet - WWW-ohjelmistot (selaimet, editorit, kääntäjät) - ohjelmien käyttöohjeet - muu tarvittava kirjallisuus ja materiaali |
30 000
|
YHTEENSÄ |
300 000
|
Hankkeen rahoitussuunnitelma
Hanke on jossain määrin jatkoa vuoden 1997 tietostrategiamäärärahoilla (250 000 mk) toteutetulle hankkeelle, jonka vastuuhenkilönä on FT Sisko Repo Savonlinnan OKL:sta. Hanke myös sivuaa laajamittaisempaa opetuksen tutkimus- ja kehittämishanketta Mathematics and Physics Instruction and Learning in Schools and Universities, jolle on juuri haettu rahoitusta Suomen Akatemian MALU 2002-ohjelmalta (605 000 mk). Nyt haettu määräraha on 300 000 mk.
Hankkeeseen osallistuvat henkilöt
Matematiikan laitos:
Professori Tuomas
Sorvali:
Yliassistentti Liisa Kinnunen: Lehtori Jarkko Kortemäki: Assistentti Pekka Smolander: Lehtori Martti Pesonen: FL Jarkko Rieppo (tutkijakoulu): FM Silja Pesonen (tutkijakoulu): Projektitutkija FM Taina Malvela: |
vastuuhenkilö
opetus ja opetuskokeilut, tutorointi opetus ja opetuskokeilut, tiedelukio opetus ja opetuskokeilut, matematiikan tietotekniikka opetus ja opetuskokeilut WWW-tekniikka lko:n matematiikkakuva, didaktiikka työvälinekurssin suunnittelu ja toteutus, kokeilukurssien tukeminen, matemaattisten valmiuksien tutkimus, WWW-opetusjärjestelmä: käyttökoulutuksen organisointi |
Apulaisprofessori: opetusmenetelmät, oppimisen tutkimus
FM Tanja Terho: opetusmenetelmät, tietotekniikkaSavonlinna OKL:
FT Sisko Repo: opetusmenetelmät ja teknologia
FM Jari Rokkila: opetuskokeilut, opetusmenetelmät
FM Raija Ylilehto: opetuskokeilut, opetusmenetelmät