Seminaarin tiimoilta aikaansaatuja tekeleitä / Products of the seminar
Marraskuun kahden ensimmäisen viikon aikana pidetään
seminaaria, jossa opiskellaan interaktiivisten animaatioiden ja tunnistustehtävien
suunnittelua ja toteuttamista, erityisesti etäopiskelua silmällä
pitäen.
Osallistujat voivat seminaarin yhteydessä (ja jälkeen) täydentää
panoksensa harjoitustöillä 1 - 2 opintoviikkoon kurssiksi, joka
voidaan sisällyttää
tiedekunnan tarkoittamaan opintokokonaisuuteen "Tieteenalakohtaisen
korkeakouludidaktiikan opinnot" matematiikassa; ks.
http://www.joensuu.fi/mathematics/DidMat/TAKKKD.html
Pääpuhujana on Sebastian Lisken (Bielefeld), joka opastaa
mm. geometrian opetukseen tarkoitetunGeometer´s
Sketchpadin (GS) käyttöä luotaessa
WWW-kelpoisia Java
Sketchpad-animaatioita. Etäopiskeluprojekti on hankkinut GS:n
laitokselle yleiseen käyttöön.
Geometer's Sketchpadin alkeita kannattaa käydä opiskelemassa
jo ennen
varsinaista seminaaria Matematiikan tietotekniikka kouluopetuksessa
- kurssin yhteydessä
ke 27.10.1999 klo 16-18 M18 tai
to 28.10.1999 klo 14-16 M17 (Ellen Schepens ja Veerle Serlet)
Lisken jatkaa Geometer's Sketchpadin mahdollisuuksien esittelyä
kahdella yhteisistunnolla:
ke 3.11.1999 klo 16-18 M17
ma 8.11.1999 klo 10-12 M18
Varsinainen seminaariohjelma tarkentuu vähitellen, mutta
ensimmäinen kokoontuminen oli maanantaina 1.11.1999 klo 10-12
mikrosalissa M18 (psykologian siipi).
Seminaaria varten on varattu mikroluokkia seuraaviin aikoihin (joiden puitteissa koetetaan toimia)
Viikko 44 1.11.-
Maanantai 10-12 M18 (järjestäytyminen, ideoiden koonti)
Maanantai 16-18 M17 (yleiskuva Geometer's Sketchpadistä)
ke 3.11.1999 klo 16-18 M17 (luento opiskelijoille, saa tulla mukaan)
Torstai 16-18 M17 ( ideoiden koonti, esittely, JavaSketchpadin rajoitukset?)
Viikko 45 8.11.-
ma 8.11.1999 klo 10-12 M18 (luento opiskelijoille, saa tulla mukaan)
Tiistai 8-10 M17
Keskiviikko 14-16 M17 Lisken puhuu TKT:n seminaarissa
Torstai 8-10 M17
Torstai 16-18 M17
Osallistujien toivotaan siis tuovan heitä kiinnostavia tai yleistä
merkitystä omaavia ideoita erilaisten matemaattisten ilmiöiden
havainnollistamiseksi animaatioiden tms. tehtävien avulla. Ideoita
yritetään toteuttaa harjoitustöinä ohjaajan ja teknisen
avustajan tuella.
Animaatioihin tulisi liittää kiinnostavia tehtäviä,
jotka johdattavat opiskelijan kunnolla pohtimaan ilmiötä ja vaikkapa
keksimään sitä koskevia lainalaisuuksia tai konjektuureja.
VIHJE: Kompleksianalyysin kurssin etäopiskelumateriaalista
http://matematiikka.joensuu.fi/Etaopetus/luennot/kaikki.html
teknologiaprojektimme linkkivalikoimasta
http://www.joensuu.fi/mathematics/ExplInfTech/kurssimateriaalia.htm
ja Educational Object Economyn sivuilta
http://www.eoe.org/
voi saada hyviä ideoita (tai jopa "rakennuspalikoita") harjoitustöitään varten.
Martti E. Pesonen
Martti.Pesonen@joensuu.fi
Ellen Schepens
schepens@cc.joensuu.fi
Veerle Serlet
serlet@cc.joensuu.fi
Didaktisen matematiikan pääsivulle Back to Didactical Mathematics Page