SPECIAL SEMINAR ON DIDACTICAL MATHEMATICS
DIDAKTISEN MATEMATIIKAN ERIKOISSEMINAARI



Kooste Liskenin Jyväskylässä ja Joensuussa pitämistä syksyn 1999 kursseista / Combination

Seminaarin tiimoilta aikaansaatuja tekeleitä / Products of the seminar

Marraskuun kahden ensimmäisen viikon aikana pidetään seminaaria, jossa opiskellaan interaktiivisten animaatioiden ja tunnistustehtävien
suunnittelua ja toteuttamista, erityisesti etäopiskelua silmällä pitäen.

Osallistujat voivat seminaarin yhteydessä (ja jälkeen) täydentää panoksensa harjoitustöillä 1 - 2 opintoviikkoon kurssiksi, joka voidaan sisällyttää
tiedekunnan tarkoittamaan opintokokonaisuuteen "Tieteenalakohtaisen korkeakouludidaktiikan opinnot" matematiikassa; ks.
http://www.joensuu.fi/mathematics/DidMat/TAKKKD.html

Pääpuhujana on Sebastian Lisken (Bielefeld), joka opastaa mm. geometrian opetukseen tarkoitetunGeometer´s Sketchpadin (GS) käyttöä luotaessa
WWW-kelpoisia Java Sketchpad-animaatioita. Etäopiskeluprojekti on hankkinut GS:n laitokselle yleiseen käyttöön.

Geometer's Sketchpadin alkeita kannattaa käydä opiskelemassa jo ennen
varsinaista seminaaria Matematiikan tietotekniikka kouluopetuksessa - kurssin yhteydessä
ke 27.10.1999 klo 16-18  M18 tai
to 28.10.1999 klo 14-16 M17 (Ellen Schepens ja Veerle Serlet)

Lisken jatkaa Geometer's Sketchpadin mahdollisuuksien esittelyä kahdella yhteisistunnolla:
ke 3.11.1999 klo 16-18 M17
ma 8.11.1999 klo 10-12 M18
Varsinainen seminaariohjelma tarkentuu vähitellen, mutta
ensimmäinen kokoontuminen oli maanantaina 1.11.1999 klo 10-12 mikrosalissa M18 (psykologian siipi).

Seminaaria varten on varattu mikroluokkia seuraaviin aikoihin (joiden puitteissa koetetaan toimia)

Viikko  44  1.11.-
Maanantai 10-12 M18 (järjestäytyminen, ideoiden koonti)
Maanantai 16-18 M17 (yleiskuva Geometer's Sketchpadistä)
ke 3.11.1999 klo 16-18 M17 (luento opiskelijoille, saa tulla mukaan)
Torstai 16-18 M17 ( ideoiden koonti, esittely, JavaSketchpadin rajoitukset?)

Viikko 45  8.11.-
ma 8.11.1999 klo 10-12 M18 (luento opiskelijoille, saa tulla mukaan)
Tiistai  8-10 M17
Keskiviikko 14-16 M17  Lisken puhuu TKT:n seminaarissa
Torstai  8-10 M17
Torstai 16-18 M17

Osallistujien toivotaan siis tuovan heitä kiinnostavia tai yleistä merkitystä omaavia ideoita erilaisten matemaattisten ilmiöiden havainnollistamiseksi animaatioiden tms. tehtävien avulla. Ideoita yritetään toteuttaa harjoitustöinä ohjaajan ja teknisen avustajan tuella.
Animaatioihin tulisi liittää kiinnostavia tehtäviä, jotka johdattavat opiskelijan kunnolla pohtimaan ilmiötä ja vaikkapa keksimään sitä koskevia lainalaisuuksia tai konjektuureja.

VIHJE: Kompleksianalyysin kurssin etäopiskelumateriaalista
http://matematiikka.joensuu.fi/Etaopetus/luennot/kaikki.html

teknologiaprojektimme linkkivalikoimasta
http://www.joensuu.fi/mathematics/ExplInfTech/kurssimateriaalia.htm

ja Educational Object Economyn sivuilta
http://www.eoe.org/

voi saada hyviä ideoita (tai jopa "rakennuspalikoita") harjoitustöitään varten.

Martti E. Pesonen
Martti.Pesonen@joensuu.fi



Sebastian Lisken
lisken@Mathematik.Uni-Bielefeld.DE

Ellen Schepens
schepens@cc.joensuu.fi

Veerle Serlet
serlet@cc.joensuu.fi


Didaktisen matematiikan pääsivulle

Back to Didactical Mathematics Page