Joihinkin tehtäviin Sinun tulee syöttää vastauksia niin matemaattisessa muodossa kuin "kirjoituskonetyylissä" on mahdollista.
Koska systeemi lukee syötteesi merkkijonona, noudata tehtävien vastausesimerkki-ikkunan ohjeita,
jotta saat oikeista vastauksistasi pisteet heti (ja helpotat tarkastajan työtä)!
|
|
Question 1 (1 point)
|
Onko seuraavassa kyseessä funktio?
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
 |
a. |
Kyllä. Ei ole oikein.
Luku 0 kuuluu lähtöjoukkoon, mutta arvoa f(0) ei ole edes määritelty; se ei siis ole maalijoukon R alkio. |
100.0% |
 |
|
b. |
Ei. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
Määritelmän tunnistustehtävä.
Lähtöjoukon, säännön ja maalijoukon yhteensopivuus. |
Score: | 0 / 1
|
|
|
|
|
Question 2 (2 points)
|
Onko seuraavassa kyseessä funktio?
f: R+® R+, f(x) : = ln(x + 2) |
|
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
100.0% |
 |
 |
a. |
Kyllä. Oikein!
Jokaiseen x Î R+ liittyy täysin määrätty luku y = ln(x+2) Î R+. |
0.0% |
|
|
b. |
Ei. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
Määritelmän tunnistustehtävä.
Lähtöjoukon, säännön ja maalijoukon yhteensopivuus. |
Score: | 2 / 2
|
|
|
|
|
Question 3 (2 points)
|
Onko seuraavassa kyseessä funktio, kun oletetaan a, b ja c erisuuriksi luonnollisiksi luvuiksi?
f(a) : = -3, f(b) : = c, f(c) : = a, f(a) : = c |
|
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
|
a. |
Kyllä. |
100.0% |
 |
 |
b. |
Ei. Oikein! Alkio a kuvautuisi positiviiselle luvulle c ja negatiiviselle luvulle -3. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
Määritelmän tunnistustehtävä.
Lähtöjoukon, säännön ja maalijoukon yhteensopivuus. |
Score: | 2 / 2
|
|
|
|
|
Question 4 (2 points)
|
Onko seuraavassa kyseessä reaalilukujen joukossa määritelty funktio?
Lukuun x liitetään epäyhtälöstä 3x > 5 määräytyvä totuusarvo.
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
100.0% |
 |
|
a. |
Kyllä. |
0.0% |
|
 |
b. |
Ei. Väärin.
On funktio, sillä näin jokaiseen reaalilukuun liittyy tasan yksi arvo joukosta {tosi,epätosi}. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
Määritelmän tunnistustehtävä. |
Score: | 0 / 2
|
|
|
|
|
Question 5 (2 points)
|
Onko seuraavassa kyseessä funktio vasemmanpuoleisesta pistejoukosta oikeanpuoleiseen?
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
|
a. |
Kyllä. |
100.0% |
 |
 |
b. |
Ei. Oikein, alkiolla 2 ei ole lainkaan kuvaa. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
Määritelmän tunnistustehtävä. |
Score: | 2 / 2
|
|
|
|
|
Question 6 (2 points)
|
Onko seuraavassa kyseessä funktio, kun sarakkeen x lukuihin liittyy saman rivin sarakkeen y luku?
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
|
a. |
Kyllä. |
100.0% |
 |
 |
b. |
Ei. Oikein, alkiolla 5 ei ole kuvaa. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
Määritelmän tunnistustehtävä. |
Score: | 2 / 2
|
|
|
|
|
Question 7 (2 points)
|
Valitse seuraavalle säännölle (mahdollisimman laaja) lähtöjoukko ja sopiva maalijoukko niin, että syntyy funktio.
Kirjoita ylempään laatikkoon lähtöjoukko, alempaan maalijoukko!
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
]-1,ääretön[ |
50% | ]-1, ääretön[ (50%), ]-1,ääretön[ (50%) |
2. |
R |
50% | R (50%), ]-ääretön,ääretön[ (50%) |
|
General feedback: |
Lähtöjoukko väli ]-1,¥[ ja maalijoukko R.
Logaritmi negatiivisesta muuttujasta olisi kompleksinen ja monikäsitteinen, siis ei funktio.
|
Score: |
2 / 2 |
|
|
|
|
Question 8 (2 points)
|
Valitse seuraavalle säännölle lähtöjoukko ja maalijoukko niin, että syntyy funktio.
Kirjoita ylempään laatikkoon lähtöjoukko, alempaan maalijoukko!
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
R |
50% | R (50%) |
2. |
R |
0% | R^2 (50%), C^2 (50%) |
|
General feedback: |
Lähtöjoukko R ja maalijoukko R2. Mutta myös kompleksisena on mielekäs.
|
Score: |
1 / 2 |
|
|
|
|
Question 9 (3 points)
|
Valitse seuraavalle säännölle lähtöjoukko ja maalijoukko niin, että syntyy funktio.
k |
æ ç
è
|
æ ç
è
|
|
ö ÷
ø
|
ö ÷
ø
|
: = x2 ln x1 |
|
Kirjoita ylempään laatikkoon lähtöjoukko, alempaan maalijoukko!
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
R+ |
0% | ]0,ääretön[xR (50%), R+xR (50%), ]0,ääretön[ x R (50%), R+ x R (50%) |
2. |
R |
50% | R (50%) |
|
General feedback: |
Lähtöjoukoksi voidaan valita enimmillään oikeanpuoleinen puolitaso R+ ×R,
jotta arvot ovat reaalilukuja.
Kyseessä on siis funktio k : R+ ×R ® R.
|
Score: |
1.5 / 3 |
|
|
|
|
Question 10 (3 points)
|
Valitse seuraavalle reaalilukuja koskevalle säännölle muuttuja, lähtöjoukko ja maalijoukko niin, että syntyy funktio, joka on määritelty mahdollisimman laajassa joukossa.
Kirjoita muuttuja ylimpään laatikkoon, toiseen lähtöjoukko ja alimpaan maalijoukko!
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
x |
0% | y (30%) |
2. |
]-ääretön,3/2] |
0% | R (35%) |
3. |
R+ |
0% | R (35%) |
|
General feedback: |
Muuttujaksi ei voida valita x:ää, koska säännöstä tulisi kaksikäsitteinen (paitsi tietysti yhdessä pisteessä
x = 3/2, mikä kiellettiin).
Mutta muuttujaksi voidaankin valita y, jolloin x
määräytyy yksikäsitteisesti.
Lähtö- ja maalijoukoksi voidaan valita R.
|
Score: |
0 / 3 |
|
|
|
|
Question 11 (2 points)
|
Olkoot a, b ja c eri alkioita.
Valitse seuraavalle säännölle lähtöjoukko ja maalijoukko niin, että syntyy funktio.
f(a) : = 2, f(b) : = a, f(c) : = 2 |
|
Kirjoita ylempään laatikkoon lähtöjoukko, alempaan maalijoukko!
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
R |
0% | {a,b,c} (50%) |
2. |
2 |
0% | {2,a} (50%), {2,a,b} (50%), {2,a,b,c} (50%) |
|
General feedback: |
Lähtöjoukko {a,b,c}, maalijoukko {2,a},
{2,a,b}
tai {2,a,b,c}.
|
Score: |
0 / 2 |
|
|
|
|
Question 12 (2 points)
|
Valitse seuraavalle nuolin ilmaistulle säännölle lähtöjoukko ja maalijoukko niin, että syntyy funktio.
Kirjoita ylempään laatikkoon lähtöjoukko, alempaan maalijoukko!
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
(1,2,3,4) |
0% | {1,2,3,4} (50%), {1, 2, 3, 4} (50%) |
2. |
(1,2,3,4) |
0% | Q (50%), R (50%), N (50%), C (50%), {1,2,3,4} (50%), Z (50%), {1, 2, 3, 4} (50%) |
|
General feedback: |
Lähtöjoukko {1,2,3,4}, maalijoukko {1,2,3,4}
tai jopa esimerkiksi N, etc
|
Score: |
0 / 2 |
|
|
|
|
Question 13 (2 points)
|
Onko seuraavassa kyseessä injektio?
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
|
a. |
On injektio. |
100.0% |
 |
 |
b. |
Ei ole injektio. Oikein, sillä f(-1) = f(1) = 1/2. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
Määritelmän tunnistustehtävä. |
Score: | 2 / 2
|
|
|
|
|
Question 14 (2 points)
|
Onko seuraavassa kyseessä surjektio?
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
 |
a. |
On surjektio. Ei ole surjektio, sillä f £ 1 ja siten esimerkiksi luvulle 2 ei kuvaudu mitään. |
100.0% |
 |
|
b. |
Ei ole surjektio. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
Määritelmän tunnistustehtävä. |
Score: | 0 / 2
|
|
|
|
|
Question 15 (2 points)
|
Onko seuraavassa kyseessä surjektio?
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
 |
a. |
On surjektio. Ei ole surjektio, sillä esimerkiksi luvulle -2 ei kuvaudu mitään. |
100.0% |
 |
|
b. |
Ei ole surjektio. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
Määritelmän tunnistustehtävä. |
Score: | 0 / 2
|
|
|
|
|
Question 16 (2 points)
|
Onko seuraavassa kyseessä surjektio vasemmanpuoleisesta pistejoukosta oikeanpuoleiseen?
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
|
a. |
On surjektio. |
100.0% |
 |
 |
b. |
Ei ole surjektio. Oikein, sillä alkiolle 8 ei kuvaudu mitään. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
Määritelmän tunnistustehtävä. |
Score: | 2 / 2
|
|
|
|
|
Question 17 (2 points)
|
Onko seuraavassa kyseessä injektio, kun sarakkeen x lukuihin liittyy saman rivin sarakkeen y luku?
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
|
a. |
On injektio. |
100.0% |
 |
 |
b. |
Ei ole injektio. Oikein, neloselle kuvautuu kaksi lukua. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
Määritelmän tunnistustehtävä. |
Score: | 2 / 2
|
|
|
|
|
Question 18 (2 points)
|
Onko seuraavassa kyseessä surjektio, kun sarakkeen x lukuihin liittyy saman rivin sarakkeen y luku?
Maalijoukoksi valitaan kaikki oikeanpuoleisen sarakkeen alkiot, ja vain ne.
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
100.0% |
 |
 |
a. |
On surjektio. Oikein. |
0.0% |
|
|
b. |
Ei ole surjektio. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
Määritelmän tunnistustehtävä. |
Score: | 2 / 2
|
|
|
|
|
Question 19 (2 points)
|
Valitse joukon {1,2,4} alkukuva kuvauksessa
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
|
a. |
{1,2,3} |
0.0% |
|
|
b. |
{1,2,4,5} |
100.0% |
 |
 |
c. |
{1,2,3,5} Aivan oikein! |
0.0% |
|
|
d. |
{1,2,3,4,5} |
|
|
General feedback: |
Määritelmän tunnistustehtävä. |
Score: | 2 / 2
|
|
|
|
|
Question 20 (2 points)
|
Valitse välin [1,4] alkukuva kuvauksessa
g : R ® R,
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
|
a. |
[1,2] |
0.0% |
|
|
b. |
[1,4]È[-4,-1] |
0.0% |
|
|
c. |
R\[-1,1] |
100.0% |
 |
 |
d. |
[1,2]È[-2,-1] Aivan oikein! |
0.0% |
|
|
e. |
[-1,1]
|
0.0% |
|
|
f. |
[-2,-1] |
|
|
General feedback: |
Määritelmän tunnistustehtävä. |
Score: | 2 / 2
|
|
|
|
|
Question 21 (3 points)
|
Onko funktiolle voimassa: lähtöjoukon osajoukon A kuvan alkukuva on tarkalleen A?
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
 |
a. |
On totta. Ei ole totta, kuvan alkukuva voi olla laajempikin. |
100.0% |
 |
|
b. |
On valetta. |
0.0% |
|
|
c. |
Ei tietoa. |
|
|
General feedback: |
Tieto-taitotehtävä. |
Score: | 0 / 3
|
|
|
|
|
Question 22 (2 points)
|
Onko funktiolle voimassa: maalijoukon osajoukon B alkukuvan kuvajoukko on tarkalleen B?
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
100.0% |
 |
 |
a. |
On totta. Onhan se totta. |
0.0% |
|
|
b. |
On valetta. |
0.0% |
|
|
c. |
Ei tietoa. |
|
|
General feedback: |
Tieto-taitotehtävä. |
Score: | 2 / 2
|
|
|
|
|
Question 23 (2 points)
|
Onko injektiolle voimassa: lähtöjoukon osajoukon A kuvan alkukuva
on tarkalleen A?
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
100.0% |
 |
 |
a. |
On totta. Oikein! Onhan tämä totta. |
0.0% |
|
|
b. |
On valetta. |
0.0% |
|
|
c. |
Ei tietoa. |
|
|
General feedback: |
Tieto-taitotehtävä. |
Score: | 2 / 2
|
|
|
|
|
Question 24 (2 points)
|
Toiseksi tutkiskelemme kahden muuttujan funktioita.
Onko seuraavassa kyseessä kahden muuttujan funktio?
f: R+ ×R+ ® R+, f(x,y) : = ln(x+y) |
|
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
 |
a. |
Kyllä. Väärin. Ei ole funktio, sillä se voi saada negatiivisiakin arvoja. |
100.0% |
 |
|
b. |
Ei. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
Funktiossa on siis tärkeää myös maalijoukon valinta. |
Score: | 0 / 2
|
|
|
|
|
Question 25 (2 points)
|
Onko seuraavassa kyseessä kahden muuttujan funktio?
f: N ×R+ ® N, f(x,y) : = 2x |
|
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
100.0% |
 |
 |
a. |
Kyllä. Oikein, tuloshan on täysin määrätty luonnollinen luku.
|
0.0% |
|
|
b. |
Ei. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
Funktion arvon ei tarvitse todellisuudessa riippua muuttujien arvoista (vrt. vakiofunktio)! |
Score: | 2 / 2
|
|
|
|
|
Question 26 (2 points)
|
Onko seuraavassa kyseessä kahden muuttujan funktio?
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
 |
a. |
Kyllä. Väärin. Ei ole funktio, sillä alkiolla (x1,y1) olisi kaksi kuvaa. |
100.0% |
 |
|
b. |
Ei. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
Funktion arvon pitää olla yksikäsitteinen. |
Score: | 0 / 2
|
|
|
|
|
Question 27 (2 points)
|
Oheisen dynaamisen kuvion ilmaisema kahden muuttujan x ja y sääntö, joka tuottaa tuloksen f(x,y),
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
|
a. |
muodostaa funktion R ® R. |
100.0% |
 |
 |
b. |
muodostaa funktion R2 ® R2. Oikein, kyseessä on funktio R2 ® R2. |
0.0% |
|
|
c. |
muodostaa funktion R ® R2. |
0.0% |
|
|
d. |
muodostaa funktion R2 ® R. |
0.0% |
|
|
e. |
ei muodosta minkäänlaista kuvausta. |
0.0% |
|
|
f. |
En osaa sanoa. |
|
|
General feedback: |
Kyseessä on peilaus erään suoran suhteen. |
Score: | 2 / 2
|
|
|
|
|
Question 28 (3 points)
|
Tarkastellaan oheisen dynaamisen kuvion ilmaisemaa kahden muuttujan
x ja y sääntöä, joka tuottaa tuloksen f(x,y).
Mitkä seuraavista valinnoista voidaan hyväksyä oikeiksi?
Tässä: "Kaikki oikein tai ei mitään!"
|
Student response: |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
|
 |
a. |
Se muodostaa funktion R ® R. Ei, sillä muuttujana on tason piste, ei reaaliluku. |
 |
|
b. |
Se muodostaa funktion R2 ® R2. |
|
|
c. |
Se muodostaa funktion R ® R2. |
 |
 |
d. |
Se muodostaa funktion R2 ® R. Oikein, näin voidaan tulkita. |
|
|
e. |
Se ei muodosta minkäänlaista kuvausta. |
|
|
General feedback: |
Joskus sääntö on tulkittavissa monin erilaisin tavoin.
Tämän säännön voidaan ajatella muodostavan
1. funktion R2 ® R2, jolloin f(x,y) : = (x,0). Tällöin on kyseessä projektio vaaka-akselille.
2. funktion R2 ® R, jolloin f(x,y) : = x.
3. jopa funktion mistä tahansa (sovittavasta) tason osajoukosta joukkoon R, joukkoon R2 tai sopivaan osajoukkoon! |
Score: | 0 / 3
|
|
|
|
|
Question 29 (2 points)
|
Tuottamistehtäviä: funktio-ominaisuus (lyhytvastauksia)
Seuraavissa tehtävissä lähtöjoukoksi valitaan mahdollisimman laaja joukko ja maalijoukoksi sopiva, riittävän laaja. Jätetään tässä kuitenkin kompleksiluvut (C) rauhaan!
Valitse seuraavalle säännölle (mahdollisimman laaja) lähtöjoukko ja maalijoukko niin, että syntyy funktio.
Anna lähtöjoukko laatikossa 1, maalijoukko laatikossa 2!
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
R |
0% | RxR (50%), R^2 (50%), R x R (50%) |
2. |
R |
0% | RxR (50%), C^2 (50%), R^2 (50%), R x R (50%) |
|
General feedback: |
Lähtöjoukko ja maalijoukko R2 (molemmiksi kävisi myös C2, joka on laajempikin).
|
Score: |
0 / 2 |
|
|
|
|
Question 30 (3 points)
|
Valitse seuraavalle säännölle (mahdollisimman laaja) lähtöjoukko ja maalijoukko niin, että syntyy funktio.
Anna lähtöjoukko laatikossa 1, maalijoukko laatikossa 2!
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
RxR+ |
50% | RxR+ (50%), Rx]0,ääretön[ (50%), R x R+ (50%) |
2. |
R |
0% | RxRxR (50%), C^3 (50%), R^3 (50%), R x R x R (50%) |
|
General feedback: |
Lähtöjoukko ja maalijoukko R2 (molemmiksi kävisi myös C2, joka on laajempikin).
|
Score: |
1.5 / 3 |
|
|
|
|
Question 31 (2 points)
|
Valitse seuraavalle säännölle (mahdollisimman laaja) lähtöjoukko ja maalijoukko niin, että syntyy funktio.
H(x1,x2) : = x2 |
æ è
|
3x1-x2
x2+x1
|
ö ø
|
|
|
Anna lähtöjoukko laatikossa 1, maalijoukko laatikossa 2!
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
R |
0% | R^2 (50%), R x R (50%), RxR (50%) |
2. |
R |
0% | RxR (50%), R^2 (50%), R x R (50%) |
|
General feedback: |
Lähtöjoukko ja maalijoukko R2 (molemmiksi kävisi myös C2, joka on laajempikin).
|
Score: |
0 / 2 |
|
|
|
|
Question 32 (2 points)
|
Valitse seuraavalle säännölle (mahdollisimman laaja) lähtöjoukko ja maalijoukko niin, että syntyy funktio.
N |
æ è
|
|
æ è
|
x1
x2
|
ö ø
|
, |
æ è
|
y1
y2
|
ö ø
|
|
ö ø
|
: = | Ö
|
(x1-y1)2 + (x2-y2)2
|
|
|
Anna lähtöjoukko laatikossa 1, maalijoukko laatikossa 2!
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
R |
0% | (RxR)x(RxR) (50%), (R^2)x(R^2) (50%), R^2xR^2 (50%) |
2. |
R |
50% | (R+)U{0} (50%), R+U{0} (50%), [0,ääretön[ (50%), R (50%) |
|
General feedback: |
Lähtöjoukoksi luonnollisin R2×R2 tai (R×R)×(R×R),
jolloin maalijoukon pitää sisältää kaikki ei-negatiiviset reaaliluvut.
|
Score: |
1 / 2 |
|
|
|
|
Question 33 (2 points)
|
Valitse seuraavalle säännölle lähtöjoukko ja maalijoukko niin, että syntyy funktio.
Anna lähtöjoukko laatikossa 1, maalijoukko laatikossa 2!
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
XxY |
0% | {x2}xY (50%), {(x2,y1),(x2,y2)} (50%), (X\{x1})xY (50%), {x2}x{y1,y2} (50%) |
2. |
Z |
50% | Z (50%), {z2,z5} (50%), {z1,z2,z3,z4,z5} (50%) |
|
General feedback: |
Lähtöjoukko saadaan siis poistamalla ne parit, joissa funktio ei ole määritelty, ts. ei lähde nuolia.
Maaliksi kelpaa mikä tahansa joukko, joka sisältää alkiot z2 ja z5.
|
Score: |
1 / 2 |
|
|
|
|
Question 34 (2 points)
|
Toiseksi tutkiskelemme kahden muuttujan funktioiden injektiivisyyttä ja surjektiivisuutta.
Onko seuraavassa kyseessä injektio?
f: R ×R ® R, f(x,y) : = |
1
1+(xy)2
|
|
|
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
|
a. |
Kyllä. |
100.0% |
 |
 |
b. |
Ei. Oikein, (1,2) ja (2,1) kuvautuvat samalle alkiolle. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
Injektiivisyys on perusedellytys funktion ''kääntyvyydelle''.
|
Score: | 2 / 2
|
|
|
|
|
Question 35 (2 points)
|
Onko seuraavassa kyseessä surjektio?
f: R ×R ® R, f(x,y) : = |
1
1+(xy)2
|
|
|
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
 |
a. |
Kyllä. Väärin. Ei ole surjektio, sillä mikään pari ei kuvaudu nollalle. |
100.0% |
 |
|
b. |
Ei. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
Surjektiivisuus vaikuttaa siihen kuinka laajasti funktio ''kääntyy''. |
Score: | 0 / 2
|
|
|
|
|
Question 36 (2 points)
|
Onko seuraavassa kyseessä bijektio?
f: R ×R ® R ×R, f(x,y) : = (y,2x) |
|
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
100.0% |
 |
 |
a. |
Kyllä. Oikein! Perustelu: ks. General Feedback ... |
0.0% |
|
|
b. |
Ei. |
0.0% |
|
|
c. |
En tiedä. |
|
|
General feedback: |
On bijektio.
Injektiivisyys (suoralla todistuksella!): Jos (x1,y1) ¹ (x2,y2), niin x1 ¹ x2 tai y1 ¹ y2.
Siis 2x1 ¹ 2x2 tai y1 ¹ y2, ja siten
f(x1,y1) = (y1,2x1) ¹ (y2,2x2) = f(x2,y2). |
|
Surjektiivisuus: Maalijoukon alkiolle (a,b) Î R2 kuvautuu lähtöjoukon alkio
(b/2,a) Î R2. |
Score: | 2 / 2
|
|
|
|
|
Question 37 (2 points)
|
Tässä dynaamiseen kuvioon perustuvassa tehtävässä voit halutessasi käyttää apuna ympyröitä, joita voi säätää vasemmalla olevilla pisteillä.
Oheisen dynaamisen kuvion ilmaisema kahden muuttujan x ja y sääntö, joka tuottaa tuloksen f(x,y),
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
|
a. |
muodostaa bijektion R ® R. |
0.0% |
|
|
b. |
muodostaa bijektion R2 ® R2. |
0.0% |
|
|
c. |
muodostaa bijektion R ® R2. |
0.0% |
|
|
d. |
muodostaa bijektion R2 ® R. |
0.0% |
|
|
e. |
muodostaa bijektion eräältä tason suoralta tälle samalla suoralle. |
100.0% |
 |
|
f. |
muodostaa bijektion eräältä origokeskiseltä ympyrältä toiselle ympyrälle. |
0.0% |
|
 |
g. |
ei muodosta bijektiota millään yllä mainituista tavoista. Kyllä se muodostaa ... ks. General Feedback ... |
0.0% |
|
|
h. |
on minulle käsittämätön ilmiö. |
|
|
General feedback: |
Kyseessä on vektorien kutistus puoleen, ja se on rajoitettu vielä eräälle ympyrälle, jolloin kuvajoukko on säteeltään puolet määrittely-ympyrästä. |
Score: | 0 / 2
|
|
|
|
|
Question 38 (3 points)
|
Valitse mahdollisimman laajat lähtö- ja maalijoukot säännölle f niin, että syntyy kahden reaalimuuttujan reaaliarvoinen bijektio:
Anna lähtöjoukko laatikossa 1, maalijoukko laatikossa 2!
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
RxR |
50% | R^2 (50%), R x R (50%), RxR (50%) |
2. |
R+ |
0% | R+xR (50%), R+ x R (50%), ]0,ääretön[xR (50%), ]0,ääretön[ x R (50%) |
|
General feedback: |
Funktio on selvästikin määritelty koko tasossa ja sen arvojoukko
= oikeanpuoleinen vasemmalta reunalta avoin puolitaso.
|
Score: |
1.5 / 3 |
|
|
|
|
Question 39 (2 points)
|
Yllä olevassa dynaamisessa kuviossa on kuvattu eräs kahden muuttujan x ja y sääntö, joka tuottaa tuloksen
f(x,y).
Valitse sopivat lähtö- ja maalijoukot niin, että syntyy bijektio.
Voit tutkiessasi käyttää hyväksi siirreltävää apuympyrää.
Anna lähtöjoukko laatikossa 1, maalijoukko laatikossa 2!
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
? |
0% | RxR (50%), R x R (50%), R^2 (50%) |
2. |
? |
0% | R^2 (50%), RxR (50%), R x R (50%) |
|
General feedback: |
Kyseessä on tason kierto tietyn vakiokulman verran, merkityn mustan pisteen ympäri.
|
Score: |
0 / 2 |
|
|
|
|
Question 40 (2 points)
|
Yllä olevassa dynaamisessa kuviossa on kuvattu
eräs kahden muuttujan x ja y sääntö, joka tuottaa tuloksen f(x,y).
Voit tutkiessasi käyttää hyväksi pisteiden siirreltävyyttä ja animointi- ym. nappuloita.
Tarkastellaan sääntöä f funktiona, jonka lähtöjoukko on [-4,2]×[-3,4]
(joille väleille muuttujat animoinneissa on rajattukin).
Valitse maalijoukko niin, että funktiosta tulee surjektio.
Kirjoita vastauksesi seuraavaan lokeroon.
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
[-7,6] |
100% | [-7,6] (100%), [-7.0,6.0] (100%) |
|
General feedback: |
Funktio on lineaari-affiinikuvaus.
|
Score: |
2 / 2 |
|
|
|
|
Question 41 (2 points)
|
Yllä olevassa dynaamisessa kuviossa on kuvattu
eräs kahden muuttujan x ja y sääntö, joka tuottaa tuloksen f(x,y).
Voit tutkiessasi käyttää hyväksi pisteiden siirreltävyyttä ja animointi- ym. nappuloita.
Tarkastellaan sääntöä f funktiona, jonka lähtöjoukko on [-4,2]×[-3,4]
(joille väleille muuttujat animoinneissa on rajattukin).
Voidaanko maalijoukko valita niin, että tulee bijektio?
|
Student response: |
Percent Value |
Correct Response |
Student Response |
Answer Choices |
0.0% |
|
|
a. |
Kyllä. |
100.0% |
 |
|
b. |
Ei. |
0.0% |
|
 |
c. |
En osaa sanoa. Ei voida, sillä funktio on liian "epäinjektiivinen".
|
|
|
Score: | 0 / 2
|
|
|
|
|
Question 42 (3 points)
|
Tarkastellaan sääntöä f funktiona, jonka lähtöjoukko on [-4,2]×[-3,4]
(joille väleille muuttujat animoinneissa on rajattukin).
Kun valitaan kiinteäksi arvo x = -4,
voidaanko kuvaukselle y ® f(-4,y) valita maalijoukko niin, että syntyy bijektio väliltä
[-3,4] kyseiselle joukolle?
Vastaa kirjoittamalla seuraavaan lokeroon sopiva joukko tai EI tai EN TIEDÄ.
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
EI |
0% | [-7.0,0.0] (100%), [-7,0] (100%), [-7.0,0] (100%) |
|
General feedback: |
Funktio on lineaari-affiinikuvaus.
|
Score: |
0 / 3 |
|
|
|
|
Question 43 (2 points)
|
Yllä olevassa dynaamisessa kuviossa on kuvattu
eräs kahden muuttujan x ja y sääntö, joka tuottaa vektorituloksen
f(x,y) = (f1(x,y), f2(x,y)).
Voit tutkiessasi käyttää hyväksi pisteiden siirreltävyyttä ja animointi- ym. nappuloita.
Tarkastellaan sääntöä
f =
(f1,f2) funktiona R2® R2.
Määritä
f(-2,3).
Kirjoita vastaus alla olevaan lokeroon.
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
(2,3) |
0% | (-2,-1) (100%), (-2.0,-1.0) (100%) |
|
General feedback: |
Funktio on lineaari-affiinikuvaus.
|
Score: |
0 / 2 |
|
|
|
|
Question 44 (2 points)
|
Alla olevassa dynaamisessa kuviossa on kuvattu
eräs kahden muuttujan x ja y sääntö, joka tuottaa vektorituloksen
f(x,y) = (f1(x,y), f2(x,y)).
Voit tutkiessasi käyttää hyväksi pisteiden siirreltävyyttä ja animointi- ym. nappuloita.
Tarkastellaan sääntöä f =(f1,f2) funktiona, jonka lähtöjoukko on [0,1]×[0,2]
(joille väleille muuttujat animoinneissa on alunperin rajattukin).
Valitse maalijoukko niin, että funktiosta tulee surjektio.
Kirjoita vastauksesi alla olevaan lokeroon.
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
[1,2] |
0% | [-1,1]x[1,2] (100%), [-1.0,1.0]x[1.0,2.0] (100%) |
|
General feedback: |
Funktio on lineaari-affiinikuvaus.
|
Score: |
0 / 2 |
|
|
|
|
Question 45 (3 points)
|
Yllä olevassa dynaamisessa kuviossa on kuvattu
eräs kahden muuttujan x ja y sääntö, joka tuottaa vektorituloksen
f(x,y) = (f1(x,y), f2(x,y)).
Voit tutkiessasi käyttää hyväksi pisteiden siirreltävyyttä ja animointi- ym. nappuloita.
Tarkastellaan sääntöä f =(f1,f2) funktiona, jonka lähtöjoukko on [0,1]×[0,2]
(joille väleille muuttujat animoinneissa on alunperin rajattukin).
Voidaanko maalijoukko valita niin, että tulee bijektio?
Vastaa antamalla sopiva joukko tai EI tai EN TIEDÄ.
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
EI |
0% | [-1,1]x[1,2] (100%), [-1.0,1.0]x[1.0,2.0] (100%) |
|
General feedback: |
Funktio on lineaari-affiinikuvaus. Se on injektio, joten sopivin joukkovalinnoin siitä saadaan bijektioita.
|
Score: |
0 / 3 |
|
|
|
|
Question 46 (3 points)
|
Alla olevassa dynaamisessa kuviossa on kuvattu
eräs kahden muuttujan x ja y sääntö, joka tuottaa vektorituloksen
f(x,y) = (f1(x,y), f2(x,y)).
Voit tutkiessasi käyttää hyväksi pisteiden siirreltävyyttä ja animointi- ym. nappuloita.
Tarkastellaan sääntöä
f = (f1,f2) funktiona R2® R2.
Kirjoita alempana oleviin numeroituihin lokeroihin seuraavien tehtävien vastaukset:
1. Määritä f1(x,y), siis koeta selvittää sen lauseke.
2. Määritä f2(x,y), siis koeta selvittää sen lauseke.
|
Student response: |
No. |
Student response | Grade | Correct answer (Value) |
1. |
x-y |
0% | -y+1 (50%), 1-y (50%) |
2. |
x+y |
0% | x+1 (50%), 1+x (50%) |
|
General feedback: |
Funktio on lineaari-affiinikuvaus.
|
Score: |
0 / 3 |
|
|
|
|
Question 47 (2 points)
|
|
Student response: |
Oikein ehkä puolet? Java-jutut olivat hankalia hahmottaa, miten niistä saadaan tietoa irti ja mitä ne tarkoittavat. Näitä on kuitenkin ihan kiva tehdä, vähän erilaisia kuin tavalliset laskuharjoitukset. |
Correct answer:
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
Total score: |
50 / 102 = 49.0% |
Update grade
Reset attempt
Cancel
 |