DOKUMENTTIEN HALLINTA
Dokumenttien hallinnan tärkeimmät tehtävät ovat:
- käytettävien dokumenttien määrittely
- dokumenttien tunnisteiden, muodon ja rakenteen standardointi
- hyväksymis-, muuttamis- ja jakelumenettelyjen määritteleminen
Dokumenttien ryhmät:
- yleiset toimintaohjeet: laatukäsikirja, työohjeet ja vastaavat
- projektikohtaiset työskentelysuunnitelmat: projektisuunnitelma, testaussuunnitelma, sopimus, ...
- tuotedokumentit: vaatimusmäärittely, käyttöohje, ohjelmakoodi, testitapaukset ja odotetut tulokset, ...
- muuttumattomat dokumentit (kuten pöytäkirjat, testiraportit jne.) kuuluvat laatutietoihin, jonka takia niitä ei käsitellä dokumenttien hallinnassa
- eri ryhmien dokumenteilla on oltava toisistaan poikkeava ulkonäkö
Dokumentit voivat olla paperidokumentteja tai tiedostoja; erityisesti tiedostojen käsittelemiseen tarvitaan tarkat ohjeet, koska usein niiden muuttaminen on helppoa (jopa vahingossa).
Dokumenteista on oltava luettelo, josta käy ilmi kustakin dokumentista mm.
- nimi
- versiotiedot päiväyksineen
- sijainti ja tila (tekeillä, tarkastettavana, hyväksytty)
- mahdollinen korvattu dokumentti
- mahdollinen korvaava dokumentti
- käytöstä poistamispäivä
Dokumentteihin tulleista muutoksista on oltava luettelo, josta käy ilmi mm.
- muutoksen tunniste
- muutoksen kuvaus
- muutoksen hyväksyneen henkilön nimi ja päiväys
- muuttuneet kohdat
Dokumenttien hallinta on annettava jonkun henkilön tehtäväksi. Luonnokset ja tarkastamattomat dokumentit ovat tekijänsä hallinnassa.
Vain jäsenille: