Laatujärjestelmä - Quality System
ISO 9001 (2000) - Laadunhallintajärjestelmät. Vaatimukset
ISO 9000 on kansainvälinen standardisarja, joka käsittelee yritysten ja muiden organisaatioiden laatujärjestelmiä. Ensimmäisen kerran ne julkaistiin vuonna 1987 ja vuonna 1994 julkaistiin ISO 9001 seuraava versio. ISO 9000 sarjan mukaisesti sertifoituja organisaatiota on maailman laajuisesti noin 400 000 . Vuonna 2000 julkaistiin uudet versiot ISO 9001 ja ISO 9004 -standardeista.
ISO 9001 (2000) määrittelee laadunhallintajärjestelmiä koskevat vaatimukset. Kaikki standardissa määritellyt vaatimukset ovat yleisiä ja on tarkoitus, että ne soveltuvat kaikille organisaatioille niiden tyypistä, koosta ja tuotettavista tuotteista riippumatta. Organisaatio voi käyttää standardin mukaisia laadunhallinnanjärjestelmän vaatimuksia kun
- sen tarvitsee osoittaa kykynsä toimittaa johdonmukaisesti tuotetta, joka täyttää asiakasvaatimukset ja soveltuvat lakisääteiset vaatimukset.
- se pyrkii lisäämään asiakastyytyväisyyttä soveltamalla vaikuttavasti järjestelmää, joka sisältää järjestelmän jatkuvan parantamisen prosessit sekä asiakkaiden ja soveltuvien lakisääteisten vaatimusten täyttämisen varmistamisen
Ohjelmistoalalle ISO 9001 standardin aiemmasta versiosta (ISO 9001:1994) on tehty sovitus ISO 9000-3 (1997).
ISO 9001 (2000) (Quality management systems. Requirements) pituus on 23 sivua ja suomenkielisen version SFS-EN ISO 9001 (2001) 60 sivua.
Dokumentit |
Kirjallisuus |
---|---|
|
|
Linkkejä |
Muuta |