YLLÄPITO
Yleistä
Ylläpitoon tarvittava vuotuinen työpanos on tyypillisesti 5-30 % järjestelmän alkuperäisistä kehittämiskustannuksista.
Ylläpidon lajit:
- korjaava ylläpito: havaittujen virheiden poistaminen
- mukauttava ylläpito: järjestelmän mukauttaminen muuttuneeseen ympäristöön
- parantava ylläpito: toiminnallinen laajentaminen ja toiminnan tehostaminen
Ylläpito toteutetaan erityisen ylläpitosuunnitelman mukaisesti. Ylläpitosuunnitelma tarkistetaan säännöllisin välein, esimerkiksi vuosittain. Ylläpitosuunnitelma perustuu ylläpitostrategiaan. Ylläpito kohdistuu ohjelmakoodin lisäksi kaikkiin järjestelmää koskeviin dokumentteihin.
Kaikki ylläpitotyöt lähtevät liikkeelle muutospyynnöistä, joiden käsittelylle ja arkistoinnille on oltava täsmälliset ohjeet. Ylläpidon tarve tulee ottaa huomioon jo järjestelmän kehittämisen alusta saakka. Ylläpitotoimien suorittamisessa tarvittavia tarkastuslistoja on syytä valmistella ja koekäyttää jo järjestelmän toteutusvaiheessa.
Ylläpitostrategia
Ylläpitostrategia riippuu mm. seuraavista seikoista:
- miten kriittinen järjestelmä on asiakkaan toiminnalle
- missä vaiheessa koko elinkaartaan järjestelmä on (uusi, poistumassa käytöstä, ...)
Ylläpitostrategian tulee kuvata ainakin seuraavat seikat:
- ylläpitotoimintojen prioriteetit ylläpitotyön eri luokissa
- eri laitetyypeillä ja yksittäisillä laitteistoilla olevien asennusten ylläpidon nopeus
Ylläpitosuunnitelma
Ylläpitosuunnitelman tarkoitus on varmistaa systemaattinen, suunniteltu ja tehokas asiakkaan odotukset täyttävä ylläpito. Sen sisältönä on mm:
- Ylläpitosuunnitelman kattama järjestelmä yksityiskohtaisesti (mitkä apuohjelmat ja dokumentit yms.)
- Käytettävät työmenetelmät
- Arvio vuosittaisesta ylläpitotyön määrästä ylläpitotyön eri luokissa
- Suunnitelma uusista versioista: aikataulu, uudet piirteet; uusien versioiden katselmus- ja hyväksymismenettely
- Muutosten valvontaryhmän organisaatio
- Tulevan vuoden resurssitarpeen arvio: henkilötyö ylläpitotyön eri luokissa, muut resurssit, ylläpitotyöryhmän organisaatio
- Tulevan vuoden työsuunnitelma: työn jakaantuminen eri ajanjaksoille, tärkeiden tapahtumien suunnitellut päivämäärät
- Muutospyyntöjen käsitteleminen: käsittelyn vaiheet, vastuut ja päätäntävallat, aiheettomien vikailmoitusten maksullisuus
- Muutosmääräysten käsitteleminen: muutosmääräyksen laatimismenettely, prioriteettien antamismenettely, pikamääräysten hyväksymismenettely
- Muutosten tekeminen: toteutettujen muutosten hyväksymismenettely, dokumentteihin tulevien muutosten tekeminen ja jakelu
- Muutosten asentaminen eri käyttäjien laitteistoille
- Suhtautuminen käyttöjärjestelmän ja ulkopuolisten ohjelmistojen versiomuutoksiin: ylläpidon ja asennusten aikataulu ja kustannukset, vanhojen versioiden saatavuus ja niihin tehtävissä olevat korjaukset
- Käytettävät prosessi- ja tuotemittarit
- Käytettävät lomakkeet
- Laadittavat yhteenvedot ja niiden raportointi
Laatutietokanta
Laatutietokannasta on selvittävä sekä muutostiheys järjestelmän eri osissa että muutosten tekemiseen tarvittu panostus:
- muutospyynnöt ja niihin liittyvät päätökset
- tehtyjen muutosten laatu ja kohde
- arvoitu ja toteutunut työpanos
Laatutietokanta palvelee samalla muutospyyntöjen ja muutosten tekemisen seurantavälineenä
Järjestelmän käytöstä poistaminen
Järjestelmä poistuu käytöstä omistajansa pyynnöstä. Käytöstä poistamiselle on laadittava suunnitelma, josta käy ilmi ainakin seuraavat seikat:
- tuen lakkaamisen aikataulu
- järjestelmän arkistointi (ohjelmakoodi, dokumentit)
- mahdolliseen uuteen järjestelmään siirtymisen menettelyt
- tiedottaminen asiakkaille
Vain jäsenille: