Matemaattisten aineiden opettajien koulutuspäivät Joensuussa - SciFest 2009 (matematiikka)

Lauantai 18.4. klo 13.00 - 13.45

Funktiokäsitteen näyttäytyminen lukiossa ja yliopiston peruskursseilla

FT Martti E. Pesonen, lehtori
Fysiikan ja matematiikan laitos

Matematiikan peruskäsitteiden oppimisen pienimuotoista kehittämis- ja tutkimustoimintaa on harjoitettu laitoksellamme n. 10 vuotta.
Aluksi selviteltiin funktiokäsitteen osaamista opiskelijatöinä, ja voitiin havaita samat efektit ja defektit, jotka mm. Shlomo Vinner & Co identifioivat jo 1980-luvun lopulla. Tuli fiilis, että tarttis tehdä jotain, mutta ei oikein osattu soveltaa nykyajan menetelmiä yliopistoympäristöön: aidot konstruktivistiset menetelmät tuntuivat liian aikaavieviltä ja toisaalta poikkeavan liiaksi muusta aineenopetuksesta.

Sitten tuli innostus dynaamisten kuvioiden käyttöön 1990-luvun lopulla. Nämä sopivat mainiosti tasovektorioperaatioiden visualisoimiseen ja mahdollistivat vuorovaikutteisten virtuaaliaskartelutehtävien käytön.
Aluksi kuvioita käytettiin www-työarkeilla: esimerkiksi
Laskutoimitus.htm
Myöhemmin tehtävät monipuolistuivat ja ne muunnettiin WebCT-ympäristöön ja vihdoin Moodleen, mikä mahdollisti ainakin osittaisen automaattisen tarkastuksen.
Vuosina 2003-2005 toimittiin Suomen Akatemian ja saksalaisen DAAD:in tutkijavaihtorahoituksen turvin
tutkimusryhmä Ehmke-Haapasalo-Pesonen.

Tuloksista mainittakoon
1) erilaisten esitysmuotojen vertailut ja aiheuttamat väärinymmärrykset sekä
2) tilastollisten analyysien esiintuomat osaamisprofiilit:
"prosessirajoitteiset",
"prosessisuuntautuneet" ja
"prosessi-objektisuuntautuneet",
jotka voitiin vahvistaa myös perinteisten tenttikysymysten avulla.
Viimeksimainituilla on selvästi parempi teoreettisen ajattelun kyky.

Timo Ehmken esitys Juli's-päivillä 2005
Final report 2008 (not yet submitted)
Nyttemmin olemme noiden kokemusten valaisemina palaamassa funktiokäsitteeseen (uusi projekti, vähän aloitettukin, ei rahaa vielä).
Tutkimustehtävänä on kokeilla missä määrin syvällistä osaamista voidaan ennustaa jo funktiokäsitteen perusteella.


1. Funktio-käsite yliopistollisissa matematiikan opinnoissa ja koulussa

Funktio on tärkein yksittäisistä matematiikan peruskäsitteistä, se tulee esille kaikilla matematiikan osa-alueilla.
Esimerkiksi verkkoteorian täsmällinen esittäminen vaatii funktion jo verkon määritelmässä;
kaaret tai nuolet liittyvät solmupareihin funktion kautta. Tokihan verkkoja voidaan tarkastella havainnollisten esimerkkien kautta vaikka alle kouluikäisten kanssa, ja näin näkee tehtävän myös yleisluontoisessa kirjallisuudessa, mutta täsmällinen käsittely vaatii pohjaksi joukko-opin ja relaatiot.
Eikä tietotekniikan esiinmarssi ole suinkaan vähentänyt tarkan strukturoinnin vaatimuksia, vaan pikemminkin lisännyt sitä.
Eivät ainakaan nykyiset tietokoneohjelmistot osaa ihmisen intuitiivisuutta jäljitellä eivätkä arvata epämääräisiä
vaan tarvitsevat ihmistäkin tarkemmat alkumäärittelyt voidakseen suorittaa vaikkapa jonkin algoritmin.

1.1. Funktio lukiossa ja osin peruskoulussakin

Perinteinen analyysin hegemonia lienee sanellut myös koulumatematiikan rajoittumisen reaalifunktioihin.
Kuitenkin diskreetit rakenteet toisivat esille paljon monipuolisempia ajattelutilaisuuksia.


1960-luvulla
Keskikoulu
Algebran oppi- ja esimerkkikirja 1: funktio määritellään viimeisen luvun 5 ensimmäisessä pykälässä (53 §).
Se on (hyvin xy-koordinaatistosidonnainen) riippuvuus yhtälönä muodossa y = x:n lauseke, joka voi olla rationaalilauseke tai jopa algebrallinen.
Mainitaan olevan myös kahden ja kolmen muuttujan funktioita, esimerkkeinä
z = xy (suorakulmion ala) ja
u = x2 + yz
sekä "empiiriset" eli "kokemusperäiset", joita ei voida ilmaista minään matemaattisena lausekkeena
(tarkoittaa havainnoista saatavia taulukoita)

Lukio, matematiikkalinja
Algebran oppi- ja esimerkkikirja 2: funktiota ei enää määritellä, vaan kirjan alkupuoli noudattaa osan 1 tyyliä y = x:n lauseke.
Luvussa X (Differentiaalilaskentaa) otetaan raja-arvon määrittelyn yhteydessä käytöön y = f(x),
jossa f-kirjaimen ajatellaan merkitsevän sitä lakia, jonka mukaisesti y:n arvot riippuvat x:n arvoista.

Mutta katso! Lukion kolmannella v. 1972-3 tuli valaistus: vapaaehtoinen erikoispikakurssi joukko-opista ...



1970-luku
Yltiöpäinen joukko-oppivillitys alkoi. Yksi sukupolvi jäi ilman laskutaitoja?
Peruskoulu sai vanhemmat kouluallergisiksi, syynä joukko-oppi?

Omakohtainen kokemus: opiskelija sai taskurahaa yksityistunneista, joilla joukko-opin saloja esiteltiin lukiolaiselle,
piti mm. kääntää mitä yhtälön "ratkaisujoukko" L tarkoittaa, erityisesti: L = tyhjä joukko

Oppikirjoissa esiintyi suorastaan harhaanjohtavuuksia:
Joukko, johon on piirretty kolme identtistä oliota, on yhden alkion joukko!

Valtakunnallinen yleisradiokin osallistui joukko-oppitalkoisiin:

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=532&a=4635

1980-luvulla joukko-oppi-innostus seestyi, ja rajoittui ylemmille asteille
(mistä sitä ei olisi tarvinnut poistaakaan ...)



1980- ja 1990-lukujen taitteessa
Lukio
Alfan ja Akselin kurssi 5: Moderni joukko-opillinen määrittely, ei kuitenkaan relaatiopohjalta, vaan
vastaavuus, sääntö tai laki. Akselissa kyllä huomautetaan tästä epämääräisyydestä.

2000-luvulla
Peruskoulu
Laskutaito 9: Aloitus funktiokoneen kuvalla ja esimerkillä.
Määrittely: "Funktio f on sääntö, jonka mukaan jokaista muuttujan x arvoa vastaa täsmälleen yksi funktion arvo f(x)".
Huomaa, että tässä ei luvuista puhuta mitään!

Funktion arvo kuitenkin määritellään useiden sääntöesimerkkien ja -tehtävien jälkeen:
"Funktion arvo saadaan sijoittamalla funktion lausekkeeseen f(x) muuttujan paikalle luku.
Merkintä f(3) tarkoittaa funktion arvoa muuttujan arvolla x = 3."

Lukio, pitkä matematiikka
Pitkä matematiikka osa 1 (Funktiot ja yhtälöt): käsitellään lausekkeita funktioina; esimerkiksi x2, kx, funktiota ei lainkaan määritellä
Pitkä matematiikka osa 2 (Polynomifunktiot): funktio määritellään vasta täällä, mutta mainitaan eksplisiittisesti muuttujan ja arvon olevan lukuja.
Pitkä matematiikka osa 7 (Derivaatta): funktio määritellään paremmin, siis myös määrittelyjoukot ovat esillä. Kuitenkin keskitytään rationaalifunktioihin.
Pitkä matematiikka osa 8 (Juuri- ja logaritmifunktiot): laajennus juuri- eksponentti- ja logaritmifunktioihin, yhdistetty ja käänteisfunktio. Ei puhuta bijektiosta vaan "Oletetaan, että funktio f saa jokaisen arvonsa vain yhdessä määrittelyjoukkonsa A kohdassa" ja "Jos luku y kuuluu funktion f arvojoukkoon B, niin yhtälöllä f(x) = y on tällöin yksikäsitteinen ratkaisu." etc



Kuriositeetti:
Opetushallituksen palvelimella on (ilmeisesti etä)lukiomateriaalia, jossa vahvistetaan funktion jälleen kvantitatiivistuvaa luonnetta.
Siellä funktiota ei voi olla ilman lauseketta.
http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/pimatem/paavalikko/pmku1/funktio.html

Esimerkeissä kylläkin esitellään muka-laajentavia näkökulmia (funktiokone, värien kuvaaminen),
vaikka paljon "luonnollisempia" esimerkkejä saisi reaalielämästä, mm. tietojärjestelmistä.


Kaiken kaikkiaan nykysuuntaus on hullunkurinen, se vähentää mm. sitä ajattelua ja mielikuvitusta ruokkivaa luovuutta,
jota kummallisempienkin funktioiden käsittely mahdollistaisi!
Funktio todella latistuu koneeksi.


1.2. Funktio matematiikan yliopisto-opinnoissa (aineopinnot)

- pohjana (naiivi) joukko-oppi
- määrittely tarkasti joukko-oppiin perustuva:
tulojoukon AxB epätyhjä osajoukko F, jolla on olemassaolo- ja yksikäsitteisyysominaisuudet - usein käytännössä riittää calculus-ajattelu "sääntönä",
joka liittää kuhunkin lähtäjoukon alkioon tasan yhden alkion maalijoukosta - mutta mikä on "sääntö"?

Tarkka määritelmän tunteminen ja hallinta on edellytys todistusten todelliselle ymmärtämiselle ja todistustehtävien osaamiselle, mutta myös konkreettiselle "pitävälle" päättelylle mm. ääriarvotehtävissä.
Funktion määritelmän osaaminen - ulkoa tai ulkokohtaisesti - ei toisaalta takaa sen ymmärtämistä.


Lukion tiedoilla ja taidoilla pärjää niin kauan kun pitäydytään standarditilanteissa.
Tämä tietysti johtaa siihen, että opettaja teeskentelee opettavansa oikeaa matematiikkaa
ja opiskelijat oppivat sivuuttamaan "turhat krumeluurit" ja keskittyvät "oleelliseen",
mikä yleensä johtaa yrityksiin pärjätä vanhoilla tiedoilla.

Jotta oikeaa oppimista voi tapahtua, on siis otettava esille tilanteita ja esimerkkejä,
joissa ennen opitut menetelmät eivät pure, vaan jopa tuottavat vääriä tuloksia;
siis johtavat ilmeisiin ristiriitaisuuksiin.


70-luvulla silloinen yliopisto-opettajamme käski nollata pään,
"unohtaa kaikki mitä olemme luulleet tietävämme tai osaavamme matematiikasta".
Tämä onnistuu käytännössä vain osittain,
ja tulos riippuu pitkälti siitä kuinka hyvässä järjestyksessä oppijan entiset matikkaskeemat ovat.

Jotta uusi ja vanha tieto voivat lomittua ja järjestyä uudelleen, on skeemoja  tarpeen sekoittaa reippaasti.
Tähän tarvitaan siis kunnon ravistelua!


2. Funktiokäsitteen ravistelua peruskursseilla

2.1. Tehtävät ja niiden laatimisperusteet

Reaalifunktiota kuvataan funktiotestitehtävissä
a) määritelmän mukaisella tavalla joukolta joukolle: R --> R (dynaamiset kuviot)
b) "perinteisellä" koordinaatistokäyrällä (itse asiassahan tuo käyrä esittää funktiota relaatiotulkinnan mielessä!)

Esimerkki 1. Reaalifunktion sääntö- ja relaatiopohjainen havainnollistus

Myös mutkallisempia voidaan dynaamisilla kuvioilla esittää havainnollisesti:

Esimerkki 2. Funktio potenssijoukolle

Funktion (tai ei-funktion) määrittelyssä käytetään sanallisia, symbolimuotoisia (lauseke tms.) ja kuvallisia ilmauksia (graafinen, dynaaminen kuvio,  taulukko etc.). Kokemus osoittaa selvästi, että vaikeampiinkin tilanteisiin vastataan "oikein", jos kyseessä todella on funktio, koska paljon herkemmin vastataan myöntävästi. Perustelunkaan vaatiminen ei tässä juuri auta, koska se yleensä on määritelmän vaatimusten luetteleminen.
On siis käytettävä tilanteita, joissa ei kyseessä ole funktio, vaikka se ehkä voisi siltä näyttää.
Esitetään jokin sääntö tai relaation osajoukko ja kysytään



Onko seuraavassa tilanteessa kyseessä funktio?
tai:
Muodostaako sääntö SSS funktion joukkojen A ja B välille?

vaatien perustelemaan, tai niinkuin automaattisesti tarkastettavissa valintatehtävissä,
hienojakoisemmat vastausvaihtoehdot.

Olemme kolleegani Dr. habil. Timo Ehmken kanssa käyttäneet seuraavanlaista vastausjaottelua:
 
1. Function
On funktio.
Näitä on vähän, koska niihin oikein vastaaminen "arvaamalla" oikein toisi väärän kuvan

2. Existence fails
Ei ole funktio, koska ainakin yhdellä lähtöjoukon alkiolla ei ole lainkaan kuvaa.
Tässä säännön ei tule koskea ihan jokaista lähtöjoukon alkiota.

3. Uniqueness fails
Ei ole funktio, koska ainakin yhdellä lähtöjoukon alkiolla on useampi kuin yksi kuva maalijoukossa.
Ei haittaa, vaikka kuvia sinänsä näyttäisi olevan enemmänkin, kunhan vain yksi niistä on maalijoukossa.

4. Inconsistence
Ei ole funktio, koska ainakin yhdellä lähtöjoukon alkiolla ei ole kuvaa maalijoukossa.
Tässä sääntö voi koskea kaikkia lähtöjoukon alkioita, mutta ainakin yhdellä ei ole kuvaa maalijoukossa (voi niitä olla sen ulkopuolella).



5. Multireason (was not used before 2008)
Ei ole funktio, ja syitä on useita.
Yksinkertaisuuden vuoksi moniongelmaisia tilanteita varten.

6. Bluff
Ei ole funktio, koska ... ja jokin väärä perustelu tai epäolennainen asia.

Seuraavaksi kuvataan joiltakin osin millaisia tietokonepohjaisia funktiotestejä käytämme.
 

2.2. Testit matematiikan johdantokursseilla (syksyisin 2005-2008)

Matematiikan johdantokurssi:
- ensimmäinen yliopistokurssi Analyysi I:n ohella (myös siellä on (reaali)funktioita, kohta alusta lähtien
- logiikkaa, joukko-oppia, tulojoukko ja relaatiot yleensä (ekvivalenssi, järjestys, funktio)
- oma lukunsa funktioista yleensä, sitten reaalifunktioista

Vuoden 2005 syksyllä laadittiin Dr. Timo Ehmken kanssa Joensuussa tietokonepohjainen tehtäväkokoelma, jossa noudatettiin ylläolevaa vastausjaottelua 1-4. Tehtiin ensimmäinen versio (yritelmä) vertailevasta tutkimuksesta, jossa alkutestin mukaan jaettiin
opiskelijat kahteen yhtä osaavaan ryhmään. Sitten oli kahdenlaista harjoittelua, toinen proseduraalista ja toinen konseptuaalista.
Tämän jälkeen seurasi Funktiotesti 1, jossa hienojakoiset vastausvaihtoehdot.

1) Alkutesti funktioista: Ennen funktion käsittelyä lokakuussa valvotusti Moodle-ympäristössä,
kaikilla samat kysymykset, ja vastausvaihtoehdot vaihtelivat

2) Funktiotesti 1: Yhden muuttujan funktiot
Kahden erilaisen harjoittelujakson jälkeen, strukturoidut vaihtoehdot (ks. yllä)

3) Funktiotesti 2: Kahden muuttujan funktiot
Testi kahden muuttujan funktioista (ei tutkittu)

Vertaileva tutkimusasetelma tarkemmin
Tuloksia (jäi kesken, koska eroja oli vaikea havaita, ja projektikin loppui)



Vuoden 2008 tilanne
Funktiotestejä on pikkuhiljaa kehitelty eteenpäin ja tutkimusta on aikomus tehdä uusin aattein.

1) Alkutesti funktioista: Ennen funktion käsittelyä lokakuussa valvotusti Moodle-ympäristössä,
kaikilla samat kysymykset, ja vastausvaihtoehdot sitä sun tätä

2) Funktiotesti 1: Yhden muuttujan funktiot
Asia opetettu ja saanut harjoitella Funktio-oppimodulilla 1 Moodlessa (mukautuvassa tilassa samalla laajalla aineistolla)

3) Funktiotesti 2: Kahden muuttujan funktiot
Asia opetettu ja saanut harjoitella Funktio-oppimodulilla 2 Moodlessa (mukautuvassa tilassa samalla laajalla aineistolla)


2.3. Lineaarialgebra keväällä 2009

- lineaarialgebraan opiskelijat tulevat pääsääntöisesti johdantokurssin jälkeen
- kurssin alkupuoli matriisilskentaa
- puolivälissä aksiomaattinen lineaariavaruus, jossa
sisäinen laskutoimitus (esikuvana vektorien yhteenlasku) ja
ulkoinen laskutoimitus eli skaalausfunktio (esikuvana skalaarilla kertominen)

Nykyiset testit Moodlessa lineaarialgebrassa ovat muotoutuneet tutkimuksien kautta.

1) Funktiotesti: Yhden ja kahden muuttujan funktioista

2) Sisäinen laskutoimitus A x A --> A:

3) Ulkoinen laskutoimitus eli skaalausfunktio K x A --> A:



Joensuussa 18.4.2009
Martti E. Pesonen
lehtori