Matematiikan peruskäsitteiden oppimisen pienimuotoista
kehittämis- ja tutkimustoimintaa on harjoitettu laitoksellamme n. 10 vuotta.
Aluksi selviteltiin funktiokäsitteen osaamista opiskelijatöinä,
ja voitiin havaita samat efektit ja defektit, jotka mm. Shlomo Vinner &
Co identifioivat jo 1980-luvun lopulla. Tuli fiilis, että tarttis tehdä
jotain, mutta ei oikein osattu soveltaa nykyajan menetelmiä yliopistoympäristöön:
aidot konstruktivistiset menetelmät tuntuivat liian aikaavieviltä ja toisaalta
poikkeavan liiaksi muusta aineenopetuksesta.
Sitten tuli innostus dynaamisten kuvioiden käyttöön 1990-luvun
lopulla. Nämä sopivat mainiosti tasovektorioperaatioiden visualisoimiseen
ja mahdollistivat vuorovaikutteisten virtuaaliaskartelutehtävien käytön.
Aluksi kuvioita käytettiin www-työarkeilla: esimerkiksi
Laskutoimitus.htm
Myöhemmin tehtävät monipuolistuivat ja ne muunnettiin
WebCT-ympäristöön ja vihdoin Moodleen, mikä mahdollisti ainakin osittaisen
automaattisen tarkastuksen.
Vuosina 2003-2005 toimittiin Suomen Akatemian ja saksalaisen
DAAD:in tutkijavaihtorahoituksen turvin
tutkimusryhmä
Ehmke-Haapasalo-Pesonen.
Tuloksista mainittakoon
1) erilaisten esitysmuotojen vertailut ja aiheuttamat
väärinymmärrykset sekä
2) tilastollisten analyysien esiintuomat osaamisprofiilit:
"prosessirajoitteiset",
"prosessisuuntautuneet" ja
"prosessi-objektisuuntautuneet",
jotka voitiin vahvistaa myös perinteisten tenttikysymysten
avulla.
Viimeksimainituilla on selvästi parempi teoreettisen
ajattelun kyky.
Timo
Ehmken esitys Juli's-päivillä 2005
Final
report 2008 (not yet submitted)
Nyttemmin olemme noiden kokemusten valaisemina palaamassa
funktiokäsitteeseen (uusi projekti, vähän aloitettukin, ei rahaa vielä).
Tutkimustehtävänä on kokeilla missä määrin syvällistä
osaamista voidaan ennustaa jo funktiokäsitteen perusteella.
Lukio, matematiikkalinja
Algebran oppi- ja esimerkkikirja 2: funktiota
ei enää määritellä, vaan kirjan alkupuoli noudattaa osan 1 tyyliä y = x:n
lauseke.
Luvussa X (Differentiaalilaskentaa) otetaan raja-arvon
määrittelyn yhteydessä käytöön y = f(x),
jossa f-kirjaimen ajatellaan merkitsevän sitä lakia,
jonka mukaisesti y:n arvot riippuvat x:n arvoista.
Mutta katso! Lukion kolmannella v. 1972-3 tuli valaistus:
vapaaehtoinen erikoispikakurssi joukko-opista ...
Omakohtainen kokemus: opiskelija sai taskurahaa yksityistunneista,
joilla joukko-opin saloja esiteltiin lukiolaiselle,
piti mm. kääntää mitä yhtälön "ratkaisujoukko" L tarkoittaa,
erityisesti: L = tyhjä joukko
Oppikirjoissa esiintyi suorastaan harhaanjohtavuuksia:
Joukko, johon on piirretty kolme identtistä oliota, on
yhden alkion joukko!
Valtakunnallinen yleisradiokin osallistui joukko-oppitalkoisiin:
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=532&a=4635
1980-luvulla joukko-oppi-innostus seestyi, ja rajoittui
ylemmille asteille
(mistä sitä ei olisi tarvinnut poistaakaan ...)
Funktion arvo kuitenkin määritellään useiden sääntöesimerkkien
ja -tehtävien jälkeen:
"Funktion arvo saadaan sijoittamalla funktion lausekkeeseen
f(x) muuttujan paikalle luku.
Merkintä f(3) tarkoittaa funktion arvoa muuttujan arvolla
x = 3."
Lukio, pitkä matematiikka
Pitkä matematiikka osa 1 (Funktiot ja yhtälöt):
käsitellään lausekkeita funktioina; esimerkiksi x2,
kx, funktiota ei lainkaan määritellä
Pitkä matematiikka osa 2 (Polynomifunktiot):
funktio määritellään vasta täällä, mutta mainitaan eksplisiittisesti muuttujan
ja arvon olevan lukuja.
Pitkä matematiikka osa 7 (Derivaatta):
funktio määritellään paremmin, siis myös määrittelyjoukot ovat esillä.
Kuitenkin keskitytään rationaalifunktioihin.
Pitkä matematiikka osa 8 (Juuri- ja logaritmifunktiot):
laajennus juuri- eksponentti- ja logaritmifunktioihin, yhdistetty ja käänteisfunktio.
Ei puhuta bijektiosta vaan "Oletetaan, että funktio f saa jokaisen arvonsa
vain yhdessä määrittelyjoukkonsa A kohdassa" ja "Jos luku y kuuluu funktion
f arvojoukkoon B, niin yhtälöllä f(x) = y on tällöin yksikäsitteinen ratkaisu."
etc
Esimerkeissä kylläkin esitellään
muka-laajentavia näkökulmia (funktiokone, värien kuvaaminen),
vaikka paljon "luonnollisempia"
esimerkkejä saisi reaalielämästä, mm. tietojärjestelmistä.
Kaiken kaikkiaan nykysuuntaus
on hullunkurinen, se vähentää mm. sitä ajattelua ja mielikuvitusta ruokkivaa
luovuutta,
jota kummallisempienkin funktioiden
käsittely mahdollistaisi!
Funktio todella latistuu koneeksi.
Tarkka määritelmän tunteminen ja hallinta on edellytys
todistusten todelliselle ymmärtämiselle ja todistustehtävien osaamiselle,
mutta myös konkreettiselle "pitävälle" päättelylle mm. ääriarvotehtävissä.
Funktion määritelmän osaaminen - ulkoa tai ulkokohtaisesti
- ei toisaalta takaa sen ymmärtämistä.
Lukion tiedoilla ja taidoilla pärjää niin kauan kun pitäydytään
standarditilanteissa.
Tämä tietysti johtaa siihen, että opettaja teeskentelee
opettavansa oikeaa matematiikkaa
ja opiskelijat oppivat sivuuttamaan "turhat krumeluurit"
ja keskittyvät "oleelliseen",
mikä yleensä johtaa yrityksiin pärjätä vanhoilla tiedoilla.
Jotta oikeaa oppimista voi tapahtua, on siis otettava
esille tilanteita ja esimerkkejä,
joissa ennen opitut menetelmät eivät pure, vaan jopa
tuottavat vääriä tuloksia;
siis johtavat ilmeisiin ristiriitaisuuksiin.
70-luvulla silloinen yliopisto-opettajamme käski nollata
pään,
"unohtaa kaikki mitä olemme luulleet tietävämme tai osaavamme
matematiikasta".
Tämä onnistuu käytännössä vain osittain,
ja tulos riippuu pitkälti siitä kuinka hyvässä järjestyksessä
oppijan entiset matikkaskeemat ovat.
Jotta uusi ja vanha tieto voivat lomittua ja järjestyä
uudelleen, on skeemoja tarpeen sekoittaa reippaasti.
Tähän tarvitaan siis kunnon ravistelua!
Esimerkki 1. Reaalifunktion sääntö- ja relaatiopohjainen havainnollistus
Myös mutkallisempia voidaan dynaamisilla kuvioilla esittää havainnollisesti:
Esimerkki 2. Funktio potenssijoukolle
Funktion (tai ei-funktion) määrittelyssä käytetään sanallisia,
symbolimuotoisia (lauseke tms.) ja kuvallisia ilmauksia (graafinen, dynaaminen
kuvio, taulukko etc.). Kokemus osoittaa selvästi, että vaikeampiinkin
tilanteisiin vastataan "oikein", jos kyseessä todella on funktio, koska
paljon herkemmin vastataan myöntävästi. Perustelunkaan vaatiminen ei tässä
juuri auta, koska se yleensä on määritelmän vaatimusten luetteleminen.
On siis käytettävä tilanteita, joissa ei kyseessä ole
funktio, vaikka se ehkä voisi siltä näyttää.
Esitetään jokin sääntö tai relaation osajoukko ja kysytään
vaatien perustelemaan, tai niinkuin automaattisesti tarkastettavissa
valintatehtävissä,
hienojakoisemmat vastausvaihtoehdot.
Olemme kolleegani Dr. habil. Timo Ehmken kanssa käyttäneet
seuraavanlaista vastausjaottelua:
1. Function
On funktio. Näitä on vähän, koska niihin oikein vastaaminen "arvaamalla" oikein toisi väärän kuvan 2. Existence fails
3. Uniqueness fails
4. Inconsistence
5. Multireason (was not used before 2008) Ei ole funktio, ja syitä on useita. Yksinkertaisuuden vuoksi moniongelmaisia tilanteita varten. 6. Bluff
|
Seuraavaksi kuvataan joiltakin osin millaisia tietokonepohjaisia
funktiotestejä käytämme.
Vuoden 2005 syksyllä laadittiin Dr. Timo Ehmken
kanssa Joensuussa tietokonepohjainen tehtäväkokoelma, jossa noudatettiin
ylläolevaa vastausjaottelua 1-4. Tehtiin ensimmäinen versio (yritelmä)
vertailevasta tutkimuksesta, jossa alkutestin mukaan jaettiin
opiskelijat kahteen yhtä osaavaan ryhmään. Sitten oli
kahdenlaista harjoittelua, toinen proseduraalista ja toinen konseptuaalista.
Tämän jälkeen seurasi Funktiotesti 1, jossa hienojakoiset
vastausvaihtoehdot.
1) Alkutesti funktioista: Ennen funktion käsittelyä
lokakuussa valvotusti Moodle-ympäristössä,
kaikilla samat kysymykset, ja vastausvaihtoehdot vaihtelivat
2) Funktiotesti 1: Yhden muuttujan funktiot
Kahden erilaisen harjoittelujakson jälkeen, strukturoidut
vaihtoehdot (ks. yllä)
3) Funktiotesti 2: Kahden muuttujan funktiot
Testi kahden muuttujan funktioista (ei tutkittu)
Vertaileva
tutkimusasetelma tarkemmin
Tuloksia
(jäi kesken, koska eroja oli vaikea havaita, ja projektikin loppui)
1) Alkutesti funktioista:
Ennen funktion käsittelyä lokakuussa valvotusti Moodle-ympäristössä,
kaikilla samat kysymykset, ja vastausvaihtoehdot sitä
sun tätä
2) Funktiotesti 1:
Yhden muuttujan funktiot
Asia opetettu ja saanut harjoitella Funktio-oppimodulilla
1 Moodlessa (mukautuvassa tilassa samalla laajalla aineistolla)
3) Funktiotesti 2:
Kahden muuttujan funktiot
Asia opetettu ja saanut harjoitella Funktio-oppimodulilla
2 Moodlessa (mukautuvassa tilassa samalla laajalla aineistolla)
Nykyiset testit Moodlessa lineaarialgebrassa ovat muotoutuneet tutkimuksien kautta.
1) Funktiotesti: Yhden ja kahden muuttujan funktioista
2) Sisäinen laskutoimitus A x A --> A:
3) Ulkoinen laskutoimitus eli skaalausfunktio K x A -->
A: