Keinoja matemaattisen tekstin esittämiseen webissä

Nämä tiedot perustuvat lähinnä  World Wide Web Consortiumin matematiikka-aiheisilla sivuilla oleviin linkkeihin käytössäolevista ohjelmista.
 Yleistä tietoa eri mahdollisuuksista esittää matematiikkaa web-sivuilla.

OHJELMAT:

Texiin liittyvät

 Htex
 Textogif
 Tth
 LaTeX2HTML
 HyperTeX
 Techexplorer

MathML-kieleen liittyvät

WebEq
Mathtype
Amaya
Ezmath
Techexplorer 
(ks. tarkemmin  http://www.webeq.com/mathml )
Muut
Maple

Techexplorer -plug-in 

Techexplorer on selaimeen liitettävä plug-in eli lisäkomponentti. Komponentin lisäyksen jälkeen selain pystyy lukemaan suoraan TeX, LaTeX ja AMS-LaTeX-tiedostoja. (Ei suinkaan täydellisesti ainakaan vielä)
Plug-inista on saatavilla kaksi versiota: Introductory (ilmainen) ja Professional (kaupallinen, $28).

Introductory-versio tukee laajaa osajoukkoa TeXin, LaTeXin, ja AMS-LaTeXin komennoista (ei siis aivan kaikkia).
Lisäksi se ymmärtää tällä hetkellä hieman matemaattista esityskieltä MathML:ää.
Tekstiin voi liittää tavallisia linkkejä, kuvia, audio- ja videotiedostolinkkejä ja ns. vaihtoehtolinkkejä (eli linkkejä, joita klikkaamalla saa näkyviin vaihtoehtoisen tekstin). Lisäksi Techexplorerin avulla voi käynnistää sovelluksia omalta koneelta, esittää pop-up kenttiä, pop-up valikkoja ja pop-up -ikkunoita.

Professional -versiosta käsin voi mm. tulostaa, kontrolloida Techexploreria Javan tai Javascriptin avulla.
Techexplorer Hypermedia Browser  on IBM Corporationin tavaramerkki.

Käyttöympäristöt: Windows 95 TAI Windows NT with service pack 3, vähintään Netscape 4 tai Internet Explorer 4.
Huom! Pluginista on tulossa UNIX-versio.
Hinta: Professional Edition $28.

Techexporerin  Kotisivu, josta voi myös imuroida itselleen Introductory -version.
Techexplorerin Käyttöopas zip-tiedostona
Esimerkkien katselemiseen tarvitset tämän pluginin asennettuna selaimeesi. Käyttöoppaassa on esimerkkejä, ja voit surutta kokeilla omia tex- tai latex- tiedostojasi.
Esimerkkejä: Koe.texAna1198.tex Checkout.tex
 
Plussat:
+ LaTeXin tai Plain TeXin osaaminen riittää,
käyttäjän ei tarvitse opetella jotakin uutta kieltä
+ TeX-tiedostot voi laittaa suoraan verkkoon,
mitään välivaiheita tai ohjelmia ei tarvita
+ sisältää interaktiivisia elementtejä
+ tukee dokumenttien sisäistä ja välistä navigointia 
linkkien avulla
Miinukset:
- sivujen katselija joutuu asentamaan omaan koneeseensa 
pluginin 
- ei toimi eikä tulekaan toimimaan Windows 3.1:ssä
- Tulostaminen ei onnistu Introductory-versiosta


Hypertex

on standardi, jota käytettäessä Tex- ja LaTeX-tiedostoihin voi lisätä linkkejä. Käyttäjä tarvitsee erillisen dvi-tiedostojen katseluohjelman, joka osaa näyttää linkit oikein. HyperTex-dokumenttien kirjoittaja tarvitsee jonkun tex-makropaketin, joita on kyllä saatavilla samoin kuin dvi-katseluohjelmiakin.

Ympäristöt: Dvi-katseluohjelmia löytyy Unixille ja Macille. Windows-ympäristöön käy ilmeisesti vain IDVI.
Hinta: dvi-ohjelman ja tex-makropaketin hinta, ts. todennäköisesti ei  mitään,
Esimerkki , joka käyttää Dvi-katseluohjelmana Java-appletia nimeltä IDVI .
Tietoa Hypertexistä
HyperTex FAQ (Usein kysytyt kysymykset)


LaTeX2HTML

LaTeX2HTML on ohjelma, joka muuttaa LaTeX-tiedoston HTML-tiedostoksi. Kaikki viittaukset, lainaukset ja alaviitteet muuttuvat hyperlinkeiksi. Matemaattiset yhtälöt näkyvät gif-kuvina.

Ympäristöt: vain Unix. Hinta:  -
 LaTeX2HTML kotisivu
 Esimerkki Latex2html:n kotisivulta
Lisää esimerkkejä: Koe, Ana1198, Checkout.


Tth 

Tth on myös ohjelma, joka muuttaa Tex-tiedoston HTML-tiedostoksi.

Ympäristöt: Unix, Linux, Windows, OS/2.
Hinta: ilmainen ei-kaupallisiin tarkoituksiin.
Kaupallinen versio  Tex2HTML , hinta riippuu käyttäjämäärästä ja laiteympäristöstä. Esim. akateeminen, serverikäyttö windowsissa on $150 ensimmäiseltä vuodelta.

Pikku esimerkki: Möbius-kuvaus on:

fw(z) =  w-z 
1-
z
 
,    w ÎD.
 
 Kotisivu
Esimerkkejä: KoeAna1198  Checkout
  Esimerkki
 
Plussat:
+ Kirjoittajalle riittää Texin tuntemus, käyttäjälle riittää selain
+ Otsikoiden ja kaavojen numeroinnit toimivat. Ohjelma osaa muuttaa viittaukset kaavoihin linkeiksi. 
Miinukset:
- matemaattinen layout ei ole paras mahdollinen ainakaan murtolausekkeiden ja ylä/alaviivojen osalta

Textogif

on pieni Perl-ohjelma, jolla voi tehdä yksittäisistä texillä kirjoitetuista yhtälöistä gif-kuvia.
Ympäristö: Unix. Hinta: -
Kotisivu
Lisävaatimukset:
 
Perl 4.0 Patch level 36
TeX 3.141 (C version d)
LaTeX2e patch level 3
dvips dvipsk 5.521a
Ghostscript  2.6.1 (5/28/93)
pstoppm.ps (version supplied with Ghostscript 2.6.1)
Netbm 1 March 1994
Plussat:
+ ilmainen
Miinukset:
- lisävaatimukset ovat sen verran hurjat, että ohjelman asentaminen voi olla työlästä
- yhtälöiden esittäminen kuvina hidastaa sivujen latautumista
- toimii vain Unixissa
- jokainen yhtälö pitää muuttaa kuvaksi erikseen

 Htex

Htex on esiprosessori, joka kääntää käyttäjän tekemässä dokumentissa olevat <eq>-tagit Textogif-ohjelman avulla gif-kuviksi. Syötteenä vaaditaan siis muutoin html-kieltä käyttäen kirjoitettu dokumentti, jossa matemaattiset kaavat on erotettu erityisellä <eq>-tagilla ja kirjoitettu tavallisella LaTeXilla. Tuloksena on html-tiedosto, jossa kaavat ovat gif-kuvina.
Ympäristöt: Unix ja DOS. Vaatii EmTexin, ja asennus kuulostaa vaikealta. Hinta: -
 Kotisivu

MathML-ohjelmistot

MathML (Mathematical Markup Language) on kieli, jonka avulla voidaan esittää sekä matemaattisen tekstin rakenne että sisältö. Tavoitteena on tietenkin pystyä esittämään matematiikaa Webissä sen avulla.

MathML tarkoittaa itse asiassa kahta eri kieltä. Ensimmäinen, ns. Presentation Markup Language pyrkii välittämään matemaattisten sturktuurien visuaalisen muodon, sen miten ne kirjoitettaisiin tai esitettäisiin. Toinen, Content Markup Language pyrkii esittämään matemaattisten struktuurien sisällön. Content Markup -kieltä käytettäessä jokin toinenkin matemaattinen sovellus (esim. Maple) voi ymmärtää, mistä on kysymys matemaattisessa mielessä.

Amaya

Amaya on World Wide Web Consortiumin kehittämä selain, joka toimii samalla myös editorina. Selainta käytetään suunnittelussa ja kehityksessä, ja niinpä se ymmärtää ja sillä voi luoda MathML:ää. Tällä hetkellä Amayalla voi luoda MathML-kieltä vain ns. Presentation tageja käyttävässä muodossa. Tämä tarkoittaa sitä, että kielen avulla pyritään esittämään se, miltä matemaattinen teksti näyttää. Toinen vaihtoehto on ns. Content markup -muoto MathML:sta, jossa kieli pyrkii kuvaamaan matemaattisen tekstin sisältöä.
 Kotisivu


WebEq

WebEq on Java-ohjelmisto, johon kuuluu kaksi ohjelmaa. Editor on Wysiwyg-editori matemaattisen tekstin kirjoittamiseen. Tiedoston voi sitten tallentaa MathML-muotoisena tai Java-applettina.
Wizard-ohjelmalle annetaan syötteeksi html-tiedosto, jossa matemaaattiset kaavat on kirjoitettu ns. WebTex-kielellä. Sitten Wizard muuntaa tiedostossa olevat kaavat joko Java-appleteiksi tai kuviksi.

Ympäristöt: Kaikki laiteympäristöt, joissa vain on Java Runtime Enviroment 1.1.5 sekä tarpeeksi nopea prosessori. Vaatii todennäköisesti vähintään Pentium 166Mhz:n. Ainakin Pentium 120 Mhz:n kanssa työskentely oli toivotonta.
Hinta: Palvelinlisenssi yhdellä editorilisenssillä $79, palvelinlinsenssi 25 editorilisenssillä $195. 30 päivän arviointiversio on ilmainen.

 Kotisivu
 Esimerkki (Java-applet; kestää jonkin aikaa)


Mathtype

Mathtype on kaupallinen matemaattisen tekstin tuottamiseen tarkoitettu editori. Mm. Wordin Equation Editor on itse asiassa Mathtypen aikaisempi versio, samojen tekijöiden tekemä. Tulevassa versiossa käyttäjä pystyy tallettamaan tuottamansa yhtälöt MathML-muodossa.
Ympäristöt: Windows ja Mac. Hinta: normaali hinta $199, akateemisille $149, Equation Editorin tai kaupallisen TeXin omistajille $89.

Ezmath

on taas yksi yhtälöiden kirjoittamiseen tarkoitettu editori. Kirjoittaja käyttää Ezmath-kieltä, joka perustuu siihen, miten kyseinen matemaattinen lauseke sanottaisiin englanniksi.
Esim.
{function f of x} = a sub 0 / 2 + sum from n=1 to infinity of (a sub n cos {n pi x}/L  + b sub n sin {n pi x}/L)
Tämän jälkeen käyttäjä kopioi aikaansaannoksensa Windowsin leikepöydälle joko Ezmath-tyyppisenä tai MathML-tyyppisenä (Content markup-muodossa). Sitten hän liittää pätkän omaan html-dokumenttiinsa <embed>- tai<object>-tagin avulla.
Sivujen katselijan täytyy lisäksi asentaa selaimeensa EzMath-plugin, jotta se ymmärtäisi EzMath- matematiikkaa.
Ympäristöt: Windows 95 ja Windows NT. Tulossa myöhemmin muihin ympäristöihin.
Hinta: -
 
Plussat:
+ ilmainen
+ käy paremman puutteessa MathML:n tuottamiseen, jos joku haluaa sitä tuottaa!
Miinukset:
- ei sisällä kaikkein erikoisempia merkkejä ja matemaattisia esitystapoja
- käyttäjän tulee opetella uusi 'kieli'
- sivun selaajan täytyy lisätä omaan selaimeensa plugin
 Kotisivu


 

Maple ja internet 

Maailmalla on jo levityksessä paljonkin ns. Maple worksheettejä, eli opetuskäyttöön tarkoitettuja Maple-tiedostoja.
Opetettavat ja selitettävät asiat ovat tekstinä, ja välissä on Maplella suoritettavia komentoja, jotka tietenkin demonstroivat
opetettavaa asiaa.
Maple osaa kääntää tiedostonsa sekä LateX- että HTML-muotoon. Seuraavassa on esimerkki
HTML-tiedostoksi käännetystä Maple-worksheetistä. Kuvat ovat mukana, samoin dokumentin sisäinen rakenne
linkkeineen.  Tiedoston on tehnyt Joe A. Marlin <marlin@math.ncsu.edu>, ja se on löytynyt osoitteesta
 http://www2.ncsu.edu/eos/info/math/maple_info/www/MA141Contents.html

Maple-tiedostojen välittäminen tekstitiedostoina

Maple-tiedoston voi tallettaa ns. Maple text -muodossa. Tuloksena on ihan tavallinen tekstitiedosto, jossa #-merkillä
merkityt kappaleet ovat olleet tavallista Maple-tekstiä,  >-merkki kertoo, että kyseessä on ollut suoritettava Maple-input
ryhmä ja Maple-output -kappaleet (jotka normaalisti näkyvat sinisenä tekstinä Maplessa) ovat ilman mitään erityisiä
merkkejä mutta matemaattiset kaavat näkyvät näppäimistöltä löytyvien merkkien avulla :
# Let us introduce an algebra of linear recurrence operators in n and k.
     #  Sn and Sk denote the shift operators in n and k respectively.
     > A:=shift_algebra([Sn,n],[Sk,k]):
     # We compute first-order recurrences satisfied by the summand (which we
     # denote by h).
     > h:=binomial(n,k)*binomial(2*k,k)*(-2)^(n-k);

                                                         (n - k)
                h := binomial(n, k) binomial(2 k, k) (-2)

     > Sn-normal(applyopr(Sn,h,A)/h,expanded);

                                      -2 n - 2
                                 Sn - ---------
                                      n + 1 - k
Kun tällainen tekstitiedosto avataan Maplella, se muuttaa #- ja >-merkkien avulla tiedoston takaisin Maple-worksheetiksi,
tosin ilman Output-ryhmiä.



Stef's HTML Equation Generator;  online-palvelu, jossa käyttäjä lähettää lomakkeen kautta tietyllä syntaksilla kirjoitetun matemaattisen yhtälön, ja kyseinen Java-script ohjelma palauttaa vastaavan HTML-koodin, jonka käyttäjä voi kopioida omaan käyttöönsä.



 Takaisin teknologiaprojektin sivulle